Nyt undervisningsmateriale om fødevarer til folkeskolens ældste elever

Folkeskolens ældste elever kan få inspiration og viden om klima og fødevarer i nyt undervisningsmateriale fra CONCITO.

Den Store Klimadatabase med klimaaftrykket for 500 fødevarer er udgangspunkt for et nyt undervisningsmateriale til folkeskolens 7.-9. klasse. Det skal klæde eleverne på til at se muligheder frem for begrænsninger i deres daglige valg.

Den mad, vi spiser, er forbundet med store udledninger af drivhusgasser og har konsekvenser for både klima og miljø. Det er stadig nyt for mange mennesker. På den baggrund har tænketanken CONCITOs Klimaambassade udviklet et nyt undervisningsmateriale om fødevarer og klima. Det skal være med til at give elever i udskolingen ny viden, nye handlekompetencer og en bredere forståelse for området – ud fra en løsningsorienteret tilgang.

Fødevarer er en integreret del af vores dagligdag, og det giver en helt unik indgangsvinkel for eleverne til at lære om abstrakte udfordringer, som klimaforandringer, i en konkret faglig kontekst, hvor det kan tages ned på et niveau, som eleverne direkte kan relatere til deres egen hverdag. 

Undervisningsmaterialet “Mad og Klima” er udarbejdet med støtte fra Salling Fondene og udviklet på baggrund af CONCITOs Den Store Klimadatabase, som oplyser den gennemsnitlige klimabelastning for 500 almindelige fødevarer på det danske marked. Materialet er målrettet grundskolens 7.-9. klasse og er et tværfagligt materiale, der berører emner og opgaver, der kan bruges i geografi, biologi, matematik, samfundsfag og madkundskab. Det er også oplagt at benytte i forbindelse med den fællesfaglige naturfagsprøve. 

“Det er vigtigt, at de kommende generationer – ud fra en løsningsorienteret tilgang – får forståelse og inspiration til, hvordan man kan gøre en positiv forskel for klima og miljø, og samtidig se en direkte kobling mellem undervisningen i skolen og sin hverdag. Forhåbentlig kan det være med til at skærpe interessen hos eleverne og klæde dem på til at se muligheder frem for begrænsninger, og give dem grønnere handlekompetencer til at bidrage med i hverdagen,“ siger Stefan Bruse thor Straten, projektleder, Klimaambassaden. 

Undervisningsmaterialet indrammer hele fødevareproduktionen, og inddrager globale fødevare-udfordringer ud fra et klimaperspektiv. Det tager eleverne gennem fødevarekæden fra start til slut og forklarer, hvordan fødevarernes livscyklus hænger sammen med CO2e-udledninger og klima.

“Den store klimadatabase er indtil videre blevet positivt modtaget i både dagligvaresektoren og foodservicesektoren. Nu ser vi frem til at få værktøjet i spil i undervisningssektoren, hvor det kan medvirke til at gøre eleverne klogere på klimavenlige madvaner og forbrugsmønstre”, siger programchef for CONCITOs fødevareprogram Michael Minter. 

Materialet kan bruges som helhed, hvor forskellige led i fødevarekæden gennemgås, men er også egnet til at dykke ned i kapitlerne enkeltvis. Undervejs i kapitlerne vil eleverne møde små øvelser og refleksionsopgaver, der er egnede både til gruppearbejde og som opgave enkeltvis. Disse opgaver kan nemt inkludere fremlæggelser af gruppens eller elevens refleksioner og svar, for at give opgaverne en mundtlig dimension.

Kapitel 1 introducerer eleverne til fødevarekæden og sætter rammen for resten af undervisningsmaterialet. Materialet fortsætter efterfølgende med at gennemgå forskellige led af fødevareproduktionen og ender med at zoome ind på vores egne vaner i supermarkedet og derhjemme. 

Til undervisningsmaterialet er der udarbejdet et hæfte med matematikopgaver, som kommer ind på de begreber og problemstillinger, kapitlerne berører og tager eleverne omkring forskellige matematiske kompetencer.

Undervisningsmaterialet kan findes her

Kommentarer