Månedens iværksætter: Fit&Sund Stevns
Stevns Erhvervsråd har udpeget Fit & Sund Stevns i Store Heddinge ved Magnus Gammelgaard Brodka som Månedens iværksætter.
Magnus Gammelgaard Brodka har været med til at åbne Fit & Sund Stevns i Algade Store Heddinge, og det har fået en flyvende start. På blot 1½ måned har næsten 600 meldt sig ind i fitnesscenteret – eller sundhedshuset, som Magnus kalder det.
Magnus bor i Tommestrup lidt udenfor Store Heddinge. Han er uddannet pædagog, men han har også arbejdet som fysisk træner i militæret. Magnus brænder for fitness og træning, og har selv trænet i mange forskellige fitnesscentre.
– Jeg har arbejdet med ledelse før i forsvaret og er uddannet militær fysisk træner og fitness instruktør. Jeg har også arbejdet med forskellige niveauer af træning med udsatte grupper. Så jeg har en god blanding af uddannelser – og så har jeg en stor interesse, forklarer Magnus.
I januar åbnede Fit&Sund Stevns i Store Heddinge med Magnus som daglig leder også kaldet husleder. Huset ejes af Sune Jacob Andersen og Daniel Lademann, som Magnus kender rigtig godt, så da det kom på tale, at de overvejede at åbne et Fit&Sund-hus, mente Magnus bestemt, at Stevns ville være et godt bud på, hvor det skulle ligge.
– Jeg kom med forslaget og pressede da også på for at få et hus her. Det var noget, jeg ud fra min bedste overbevisning mente, at der var et marked for. Så blev der lavet noget markedsanalyse for at se, om det også i den analyse gav mening, og det så det jo ud til – det kan vi jo også bekræfte nu, hvor vi har været åbent i halvanden måned og har knap 600 medlemmer – jeg tror jeg har meldt 20 ind i dag og klokken er kun 12, fortæller Magnus med et smil.
Faglighed og nærvær giver tryghed
Alle Fit&Sund-huse ejes og ledes af forskellige mennesker, men de har en fælles standard, som alle husene skal leve op til. Derudover er der stor frihed til at sætte sit eget præg på huset. For Magnus handler det om at skabe et godt miljø og en god stemning uden at gå på kompromis med fagligheden.
– Alle vores medlemmer får tilbudt træningsprogrammer, får instruktion og løbende opfølgning – alt sammen som en del af deres medlemskab. I kæden har vi selv vores eget uddannelsessystem både til personlige træner, fitnessinstruktører og receptionspersonale, for faglighed er noget, der virkelig vægter højt, forklarer Magnus, der understreger, at alle ansatte desuden er gode til at være sociale og snakke med kunderne, så husets gæster altid føler sig i gode og trygge rammer.
Det er vigtigt for Magnus, at kunderne føler sig trygge sammen med husets trænere, da det er gennem tillid og forståelse, at der kommer gode resultater. Magnus gør derfor meget ud af at skræddersy træningsprogrammerne til de enkelte kunder, så de passer til deres niveau og forventninger. Desuden rummer huset både fysioterapeuter, kostvejledere og snart også diætister, så kunderne kan få hele sundhedspakken.
– Hvis vi så kan være med til stille og roligt at rykke folks grænser fremfor at overskride dem, så får man også langt hen af vejen ændret folks vaner – det med vaneændring er jo sindssygt svært. Et perfekt træningsprogram kan være mange ting: Perfekt er i virkeligheden det, der gør dem glade, og det de trives med – det er der ikke noget facit på, mener Magnus, der ønsker at kunderne får gode resultater, men samtidig føle sig godt tilpas.
– Hvis man kan få folk til at komme og gå med et smil på læben, så er det en succes, og så har du en god forretning. Først og fremmest skal folk have en god oplevelse, siger Magnus, og her spiller det gode miljø og den gode stemning en stor rolle.
Derfor er der også en helt særlig kultur i huset, hvor gæsterne hilser på hinanden, hygger sig sammen og hjælper hinanden. Der er plads til at gæsterne kan være sig selv, træne i det tøj de har lyst til og se ud, som de gør uden, at de føler sig utilpasse. Huset er for alle, men henvender sig primært til familier og seniorer, hvor mange andre fitnesscentre satser mere på de unge.
– Deres mål er at få fat i de unge, og for dem skal det bare være så nemt og billigt som muligt. Man er bare sig selv, og kan tage musik i ørerne og lukke sig inde, hvor vi er helt omvendt. Vi er ikke et bedre fitnesscenter, vi har bare et andet koncept, forklarer Magnus, der fortæller at Fit&Sund er lidt dyrere, men til gengæld har mere service og personale til rådighed.
Et produkt man bliver glad af
Der er altid travlt i januar og september måned, da de ligger lige efter ferierne. Derfor var det rigtig smart, at åbne det nye hus i starten af januar. Op til åbningen kørte Magnus også nogle rigtig skarpe tilbud på medlemskabet, og det gav rigtig mange medlemmer.
– Vi kørte et tilbud, hvor man kunne få varig rabat på 15% på sit medlemskab, og det var klart noget, der virkede. Der hev vi mange ind. Så var vi med i Stevns Web TV, og det var faktisk overraskende meget, vi fik ud af det, forklarer Magnus, der var så heldig, at de lokale aviser også bragte nogle gode artikler fra åbningen.
Nu kører det mest bare mund til mund, for kunderne er heldigvis meget tilfredse og oplever hurtigt store forbedringer. Især seniorholdene er populære, og Magnus har været nødt til at oprette ekstra hold for at imødekomme den store interesse. Han nyder også at se, hvor meget træningen hjælper de ældre.
– De kommer og fortæller mig, at nu kan de jo fare rundt og gøre rent selv, og det kunne de ikke i januar, fortæller Magnus med et smil.
Magnus gør meget for at være åben og imødekommende, så hvis folk er i tvivl, om de vil meldes ind, så giver han gerne en gratis rundtur og en prøvetime. Det har vist sig at være en god strategi, da de fleste får en rigtig positiv oplevelse, hvorefter de ofte melder sig ind.
– Der er jo dem, der tænker: fitness, det er lige mig, og så er der alle tvivlerne, der står på sidelinjen. Så vi gør meget ud af at sige til vores medlemmer, at hvis de har en kæreste eller ven, der kunne tænke sig at prøve det af, så tag dem med og lad dem træne sammen med dig – og så har du ’fanget’ tvivlerne, forklarer Magnus, der med et smil fortsætter: Det er jo nemt at sælge et produkt, som jeg kan stå inde for, og som folk bliver glade af!
Plads til kreativitet
Sommermånederne er som regel de mest stille perioder i et fitnesscenter – og det gælder også for Fit&Sund. Mange lægger andre planer, og derfor gælder det om at tænke kreativt for at holde på kunderne.
– Vi rykker gerne vores hold udenfor om sommeren – jeg har store planer om at lave noget i eksempelvis Boesdal. I og med at vi tager vores instruktører med ud i naturen, så har vi stadig fagligheden og trygheden ved træningen med, forklarer Magnus.
Fordelene ved at være en del af kæden er, at Magnus har et stort netværk af husledere fra andre sundhedshuse, som han kan sparre med.
– Der er fin plads til ideer. Min person skulle gerne skinne igennem i den måde huset kører. Vi bruger rigtig meget hinanden fra de andre huse til sparring. Hvis noget fungerer godt i et hus, så ser vi også på, om man kan implementere det i de andre huse. Flere hoveder tænker bedre end et. Instruktørerne er også friske til at komme med tiltag, fortæller Magnus, der har masser af ideer til fremtiden.
Magnus samarbejder allerede med en håndbold- og fodboldklub, der kommer og laver fysisk træning, men han har også planer om at samarbejde med skoler, så skoleklasser kan få lukkede hold. Derudover vil han også i gang med at lave sundhedsprofiler for større virksomheder i samarbejde med Fit&Sunds erhvervsafdeling.
– Jeg kunne også godt tænke mig at lave nogle faste traditioner for events, som f.eks. Stevns’ Stærkeste Mand-konkurrence eller noget i den stil, fortæller Magnus, der bestemt er ved godt mod efter den flyvende start, som virksomheden har fået. Inden året er gået, satser han da også på at få rundet 1.000 medlemmer.
Man kan læse mere om Fit&Sund Stevns på www.fitogsund.dk , og man kan følge virksomheden på Facebook og Instagram/fitogsundstevns.
Man kan læse om Stevns Erhvervsråd på www.stevnserhvervsraad.dk
Kommentarer