Borgerne skal betjene sig selv på Internettet
Stevns Kommune: Fra på lørdag er det obligatorisk at bruge digital selvbetjening blandt andet når man skal melde flytning
Fra lørdag den 1. december 2012 er det obligatorisk at bruge digital selvbetjening på Internettet, når man skal:
- Melde flytning
- Bestille nyt sundhedskort og EU-sygesikringskort
- Ansøge om børnepasning
- Skrive et barn op til skole og SFO.
Digital selvbetjening skal både bidrage til at frigøre offentlige ressourcer og gøre det lettere for borgerne at betjene sig selv. I de kommende år vil danskerne opleve, at der vil komme flere og flere områder hvor man skal betjene sig selv digitalt.
Der er adgang til de forskellige selvbetjeningsløsninger på borger.dk eller på kommunens hjemmeside.
De fleste selvbetjeningsløsninger kræver, at man logger sig på med NemID.
Som udgangspunkt skal alle, der kan, betjene sig med selvbetjeningsløsningerne på nettet.
Hvis man har svært ved at betjene sig selv digitalt, kan man få hjælp og vejledning af medarbejderne i Borgerservice og på bibliotekerne. Husk at medbringe NemID.
Bibliotekerne afholder desuden gratis kurser i hvordan man begår sig digitalt.
Stevns Kommune vurderer, om der er særlige forhold, der gør, at man ikke kan anvende den digitale selvbetjeningsløsning. En grund til at blive fritaget kan for eksempel være et særligt handicap.
Kommentarer