Debatindlæg om turisme på Stevns
Debat: Nogle gange går det stærkt i kommunalpolitik – ind imellem så stærkt at det går hen over hovedet på borgerne
Indsendt af Sejer Folke, Broager 3, Hellested, 4652 Hårlev. Kontaktperson for enhedslisten Stevns
Et eksempel er sidste uges beslutning om sammenlægning af de sydsjællandske kommuners turistbureauer. En beslutningsproces der er gennemført på forhastet vis og uden inddragelse af relevante parter og befolkningen i almindelighed.
Punktet om sammenlægningen optrådte på sidste uges møde i Stevns’ kommunalbestyrelse og var blevet hastebearbejdet i løbet af sommeren uden inddragelse af en bredere offentlighed. I et oplæg til punktet forelægges det, at Stevns Kommune fra næste turistsæson skal indgå i et samarbejde med Faxe, Næstved og Vordingborg Kommune om en fælles, centraliseret og effektiviseret ”turistmastodont” af navn ”Visit Sydsjælland-Møn”.
Læs også: Ny stærk spiller i dansk kystturisme
Udemokratisk centralisering
Af oplægget fremgår at godsejere, hoteldirektører, topdirektører for BonBon-land, borgmestre, kommunaldirektører og cheferne inden for turisme i de berørte kommuner er blevet hørt. At sende et så vigtigt beslutningsforslag til høring i et så snævert udsnit af befolkningen mener jeg ikke Stevns befolkning. Hvorfor har man fx ikke inddraget eksisterende turistattraktioner (store og små), campingpladser, vandrehjem, havne. repræsentanter for bed & breakfast overnatninger, lokale kunstnere og kunsthåndværkere, lokale erhvervsdrivende, små lokale spisesteder, egnsteatre/ amatørteatre (som friluftsscenen), teaterforeninger, musikforeninger og fødevareproduktionsfællesskaber? Alle har de en afgørende berøring med folk, der besøger Stevns kommune.
Der kunne sikkert nævnes mange andre vigtige grupper, der berøres af beslutningen. Det slående er, at kun de største og rigeste aktører er blevet inddraget – mens mere folkelige stemmer er blevet ignoreret. Derfor kan det ikke undre, at “en række prioriterede fyrtårne”- som tilfældigvis bl.a. er netop Bonbonland, Gavnø slot ,Gisselfeld kloster – bliver opprioriteret, mens de lokale turistkontorer bliver nedlagt, hvilket betyder en nedprioritering af forbindelsen til de små lokale overnatningssteder, det lokale næringsliv, foreninger og spisesteder.
Klog turisme
Når der skal træffes beslutninger om fremtidens turisme, er der er nogle indbyggede problemer ved at satse på udviklingen af turisme som erhverv, som bør diskuteres og håndteres. Et problem er først og fremmest, at turismen er præget af mange lavtlønsjob – mange sæsonjob – lille efterspørgsel efter job med kvalifikationer. De ting, der bliver lagt vægt på i oplægget, trækker i hvert fald i den forkerte retning: Flere hoteller, flere ressorts, mere vægt på de store attraktioner. Alle arbejdspladser som giver jobs til studerende og udlændinge, som er villige til at påtage sig jobs i nærheden af mindstelønninger. Jeg mener, at vi skal forsøge at tænke i en helt anden retning and der bliver gjort med oprettelsen Visit Sydsjælland-Møn, bl.a. fordi de ting der gør Stevns til noget særligt slet ikke er tænkt med.
Vi har netop fået en kæmpe foræring, ved at Klinten er gjort til verdensarv. Netop som vi har fået alle tiders mulighed for at markedsføre os som STEVNS, vælger vi at markedsføre os som “Sydsjælland-Møn”. Yderligere er der i disse år en trend for, at mange mennesker søger lokale, autentiske varer. Vi ser det med de lokale bryggerier (bryggeriet “Stevns”), Fødevarefællesskaberne, “Smag på Stevns”, “Fejø laks”, osv. Truckerstævnet har også et større potentiale i sig.
Inden for overnatninger er der en international bevægelse for, at man søger private overnatninger, f.eks. gennem AirBnB. Det er en bevægelse, som nogle af de store hotelkæder føler som så stor en trussel, at de forsøger at få det forbudt. Hvorfor tror vi så, at når det gælder ferien her på egnen, så vil turisterne have store enheder, store hoteller og resorts; store turistdestinationer? Det er ikke den vej efterspørgslen går.
Jeg synes, at vi skulle lave en vision om en anden form for turisme, hvor vi inviterer folk til at komme til en egn – Stevns – fyldt med engagerede, aktive og gæstfrie mennesker! Det er sådan jeg ser Stevns. Lad os bygge videre på den trend, som f.eks AirBnB er udtryk for og anspore lokale til at leje værelser og ferielejligheder ud. Strategioplægget siger: “hensigten er ikke at sprede overnatningsstederne ud over store arealer, men at udbygge, bygge og opgradere hvor der i forvejen er liv og aktiviteter”. Lad os da netop sprede overnatningerne og aktiviteterne, så det bliver til gavn for mange i den stevnske befolkning, og der bliver knyttet bånd mellem stevnsboere og turister, så de kommer igen år efter år og bliver ambassadører for vores egn.
Lad os inddrage det stærke lokale kultur- og foreningsliv i at eksponere Stevns. Vi har friluftsscenen, teaterforeningen, foreningen Spilledåsen og mange andre foreninger, som måske kunne inddrages i aktiviteter, som også målrettes turister. Kunne man ikke forestille sig, at sportsforeninger laver begivenheder, der når endnu længere ud? Der kunne også gøres mere for at støtte eksponeringen af lokale kunstevents, som fx de lokale land-art symposier, der også trækker gæster til.
“Åbne Atelierdøre” viser en rigtig vej. Her opnår vores egn en meget positiv opmærksomhed, ved at kommunen støtter nogle lokale ildsjæle med et forholdsvis lille beløb, men som effektfuldt skaber bevågenhed om Stevns. Det er den form for gearing af midlerne der vil kunne gøre Stevns kendt langt bredere end det er i dag.
Hvor turistoplæggets vigtigste målgruppe er “flere nye og købestærke gæster – at øge segmentets døgnforbrug”, så kunne vi måske henvende os til folk med en lidt mere almindelig pengepung. Der er jo i mammons hellige navn ikke nogen grund til fuldstændig at glemme vores vandrehjem, og vore campingpladser og de turister, som måske bare er på privat besøg.
En udvikling af turismen ad dette spor, hvor vi satser på fællesskabet, foreninger, lokale erhvervsdrivende, mindre overnatningssteder, lokale ildsjæle vil også berige vores egn i form af mere kultur og øget sammenhold.
Derfor: Lad os for pokker tænke om, før det er for sent. Vi kan godt selv styre og udvikle vores turismebaseret på eksisterende styrker i kommunen.
Kommentarer