Digitaliseringen tager fart i Stevns Kommune
Stevns Kommune: Nu skal borgerne i Stevns Kommune tage endnu et digitalt skridt
Fra den 1. december 2013 skal borgerne i Stevns Kommune betjene sig selv digitalt på yderligere 29 områder.
Det betyder, at man fra den 1. december for eksempel skal anmelde cykeltyveri og vælge læge på nettet. Borgerne skal også vænne sig til at modtage breve fra det offentlige i den digitale postkasse, som loven foreskriver, at alle danskere skal have til næste år.
Der er flere fordele ved digitaliseringen. Når man betjener sig selv på nettet, kan man gøre det, når det passer bedst og ikke længere kun når det passer kommunen. Samtidig frigør den digitale kommunikation ressourcer, der kan bruges på andre velfærdsopgaver.
– I Stevns Kommune er vi godt i gang og har blandt andet nogle af landets mest digitale ældre. Det er vi rigtig glade for, men vi er dog langt fra i mål, og derfor vil borgerne i kommunen opleve, at vi i den kommende tid sætter endnu mere fokus på digital selvbetjening, borger.dk og Digital Post. Ambitionen er, at de borgere, som kan betjene sig selv på nettet, de skal’, fortæller Jane Sandgaard, centerchef for Borgerservice, Kultur & Fritid og tilføjer:
– Det bliver obligatorisk at have en digital postkasse fra 1. november 2014 og derfor sætter vi turbo på at hjælpe borgerne med at få oprettet deres digitale postkasse ved at sende medarbejdere på gaden og hjælpe borgerne, hvor de er. Borgerne vil f.eks. kunne møde os foran butikker, i svømmehallen, på bibliotekerne osv. Vi melder ud senere, hvor vi kommer’.
Borgerservice og Stevnsbibliotekerne står klar med en hjælpende hånd
Stevns Kommune står klar til at hjælpe de borgere, der har behov for hjælp og vejledning til at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger:
– Vi ved godt, at der er nogle borgere, som har brug for hjælp til at komme i gang med it, og derfor har vi rustet op i vores borgerservice i Store Heddinge og på bibliotekerne. Her er alle velkomne til at kigge forbi, så de kan få hjælp og svar på deres spørgsmål i deres eget tempo’, fortæller Jane Sandgaard.
De borgere, der af konkrete grunde ikke kan benytte digital selvbetjening, vil forsat have mulighed for at henvende sig til det offentlige på anden vis f.eks. telefonisk eller ved personligt fremmøde.
Som led i at få flere digitale danskere afvikler borger.dk frem til 25. januar to konkurrencer blandt landets kommuner. Dem deltager Stevns Kommune også i. Den kommune, der har den største procentvise andel af borgere, der har oprettet en digital postkasse på konkurrencens sidste dag den 25. januar, vinder ’Danmarks mest digitale borgere’. Den kommune, der i perioden opnår den største procentvise stigning i antallet af oprettede digitale postkasser, vinder æren af at være ’Danmarks digitale højdespringer’.
Fakta
Obligatoriske selvbetjeningsløsninger fra 1. december
- Ansøgning om privat straffeattest
- Ansøge om pas
- Melde udrejse
- Anmelde rotter
- Valg af læge
- Ansøge om vielse
- Registrer faderskab
- Anmelde cykeltyveri
- Navngivning og navneændring
- Se din skat
Kommentarer