Erhvervsdrivende på underjordisk virksomhedsbesøg
Stevns Klint: 30 erhvervsdrivende deltog i Stevns Erhvervsråds netværksarrangement på Koldkrigsmuseum Stevnsfort.
Torsdag den 13. oktober var 30 erhvervsdrivende samlet til Stevns Erhvervsråds netværksarrangement på Koldkrigsmuseum Stevnsfort. Overinspektør Thomas Tram Pedersen gav deltagerne et indblik i virksomheden og et tilbageblik til den kolde krig.
Selvom de fleste af deltagerne i netværket havde besøgt de underjordiske gange i Stevnsfort før, så trodsede en bred vifte af erhvervsdrivende alligevel efterårsblæsten og mødte op til en helt særlig rundvisning.
Museumsfaglig chef og overinspektør Thomas Tram Pedersen tog deltagerne med på en rejse tilbage til den kolde krig, og kunne fortælle mange både sjove, fascinerende og spændende fortællinger, der kun ligger ganske få år tilbage. Undervejs delte han desuden nogle af alle de overvejelser, man gør sig, når man skal drive fortet som en virksomhed.
– Vi viser ikke rundt i hele fortet – både fordi vi ikke kan nå det på halvanden time, men også fordi vi er nødt til at gemme nogle af historierne, så vi altid har noget nyt at byde på. Vi kan jo ikke flytte rundt eller ændre på noget, for vi ønsker at give kunderne en autentisk oplevelse, og netop derfor står alt som dengang, det blev brugt, fortalte Thomas Tram Pedersen sit publikum, der interesserede lyttede og stillede opklarende spørgsmål undervejs.
En anderledes virksomhed
Ligesom denne særlige rundvisning foregår de guidede ture i undergrunden normalt i grupper på ca. 30. Halvdelen af fortets guider har arbejdet på fortet, dengang det var aktivt, og kan derfor fortælle mange gode historier. Det kræver dig mange ressourcer at skulle lave rundvisninger for så små grupper, fortalte Thomas, der kunne afsløre, at det sjældent er en overskudsforretning, og at virksomheden primært lever på støttemidler forskellige steder fra.
Det gør også virksomheden noget anderledes fra de deltagende erhvervsdrivendes, og derfor gav det dem nye perspektiver på, hvordan man også kan drive virksomhed. Thomas fortale blandt andet at virksomheden ikke bruger penge på markedsføring, og det til trods er Stevnsfort et af de mest nævnte museer i medierne. Museet gør sig nemlig bemærket ved at lave en række spændende arrangementer og nye tiltag. I efterårsferien har de eksempelvis et jagerfly på besøg, hvilket giver en del opmærksomhed i medierne.
Udover den guidede rundtur i fortet bød besøget på et solidt måltid mad inden Thomas gav et oplæg om virksomhedens strategier og fremtidsplaner. Han opfordrede ved sammen lejlighed til at styrke samarbejdet blandt de erhvervsdrivende, så virksomhederne kan supplere hinanden bedre i fremtiden. Deltagerne gik derfra fyldt med ny inspiration, og beriget af en særdeles underholdende rundvisning i godt selskab.
Kommentarer