Et rigtigt F-16 kampfly besøger Stevns i efterårsferien
Stevns Klint: På Koldkrigsmuseum Stevnsfort kan man hele efterårsferien tage prøven som jagerpilot.
I skolernes efterårsferie inviterer Koldkrigsmuseum Stevnsfort alle børn og deres voksne til at opleve fascinationen ved jagerpiloter og jetjagere, når museet får besøg af et rigtigt F-16 kampfly fra Flyvevåbnet.
I dagene 12-17 oktober kan du hver dag fra 10-16 gennemgå prøverne og se, om du kan gå gennem nåleøjet som pilot. Lykkes det at blive optaget, kan du få lov til at sidde i et rigtigt F-16 kampfly og få fortalt om, hvordan man flyver sådan et fly af en ægte jagerpilot.
Optagelsesprøven er bedst egnet til børn over 5 år, men der vil også være masser at lave til de mindste.
F-16 kampflyet er et ægte fly, der har fløjet tusindevis af timer for Flyvevåbnet. Det er også Flyvevåbnet, der stiller flyet til rådighed for Koldkrigsmuseum Stevnsfort. Flyet bliver transporteret til museet på to blokvogne, og her bliver det samlet af frivillige fra Flyvestation Skrydstrup.
Man kan naturligvis også deltage i de guidede ture gennem stevnsforts missilbatteri og i det underjordiske fort. Her kan man høre meget mere om, hvordan fortet hver dag arbejdede tæt sammen med de danske F-16 fly om at holde øje med alt, hvad der skete i luften og på havet. Man kan kun komme ned i undergrunden på en guidet tur.
Koldkrigsmuseum Stevnsfort, Korsnæbsvej 60, 4673 Rødvig, har almindeligt åbent alle dage i hele efterårsferien fra klokken 10 til 17.
Man kan tage optagelseprøven som jagerpilot fra mandag den 12. til lørdag den 17. oktober mellem klokken 10 og 16.
Det koster 40 kroner for voksne, 30 kroner for børn/unge mellem 6 og 17 år. Det er gratis for børn fra 0 til 5 år.
Inklusive en guidet guidet tur i Stevnsforts undergrund koster det 110 kroner for voksne og 60 kroner for børn/unge mellem 6 og 17 år. Det er gratis for børn fra 0 til 5 år.
Interesserede kan finde mere information på museets hjemmeside på www.kalklandet.dk.
Baggrundsinformation om F-16 og piloter
Jagerpiloter – Den Kolde Krigs ikoner
Jagerpiloter var på mange måder Den Kolde Krigs helte. Der stod en helt særlig aura omkring disse fantastiske mænd og deres fantastiske maskiner. For overhovedet at kunne komme ind på Flyveskolen, skulle piloteleverne igennem en masse tests, så man vidste, at de fysisk, mentalt og intelligensmæssigt hørte til blandt eliten. Herefter kom eleverne på en flere år lang uddannelse i USA eller Canada, inden de fik lov til at flyve de dyre og komplicerede kampfly.
At gå gennem nåleøjet som pilot og flyve hurtigere jetjagere gjorde piloterne til ikoner for mange; en drøm, som mange drenge gerne ville udleve, som mange mænd misundte dem, og som mange kvinder drømte om.
Men der var også en hverdag for piloterne. På lange vagter sad piloterne på de danske flyvestationer klar med flyverdragten på og motorerne på flyene kørende, så de på få minutter kunne være i liften for at forsvare det danske territorium. Døgnet rundt – året rundt – og i al slags vejr. Dagligt var piloterne på vingerne og havde næsten lige så ofte kontakt med fly eller skibe fra Warszawapagten. For piloterne var Den Kolde Krig lidt mindre kold hver dag.
Til gengæld var den også farlig. Omkring 150 danske jagerpiloter mistede livet i ulykker i løbet af Den Kolde Krig, når de måtte flyve i al slags vejr i lav højde over det danske landskab under øvelser eller i skarp indsats. Piloternes ikon-status kom ikke af ingenting og ofte med en meget høj pris.
F-16 – århundredets våbenhandel
De avancerede F-16 fly gjorde det ikke nemmere at blive pilot. Men det blev langt mere sikkert.
Da Danmark i begyndelsen af 1980’erne sammen med en stribe andre NATO-lande anskaffede de amerikanske F-16 fly, blev det kaldt for århundredets våbenhandel på grund af det enorme beløb, der blev investeret. Hvert af de 58 danske fly kostede i 1975 42 mio. kr, eller hvad der svarer til 197 mio. kr i nutidens penge.
F-16 var et meget avanceret fly, der er afhængig af computere for at kunne flyve. Til gengæld kan det anvendes til alle mulige typer af missioner; som jagerfly, som bombemaskine eller til at tage luftfotos med. De opgaver har maskinerne løst på missioner gennem de sidste 35 år; i Danmark, Serbien, Libyen, Afghanistan og Syrien. I de uendeligt mange missioner, har Flyvevåbnet kun mistet ganske få fly, og kun to piloter er blevet dræbt.
F-16 og Stevnsfort
F-16 blev leveret til Flyvevåbnet samtidig med, at Stevnsfort blev ombygget og moderniseret. Sammen med HAWK-missilerne i terrænet skulle de stå for overvågningen og forsvaret af luftrummet og havet mod øst døgnet rundt.
Stevnsfort arbejdede tæt sammen med de danske F-16, som fortet næsten dagligt fik sendt ind i Østersøen for at identificere eller afvise skibe fra Warszawapagten. Tilsvarende skulle de danske F-16 fly stå for luftforsvaret ude i Østersøen, indtil HAWK-missilerne tættere på land skulle tage over. Det blev et tæt samarbejde på et avanceret teknisk niveau, der krævede meget af både piloter og mandskabet på fortet.
Krigen mellem øst og vest kom flere gange tæt på i 1980’erne. Meget tæt på. Og de danske F-16 piloter og mandskabet i HAWK-missilbatteriet og i det underjordiske fort ville blive de første, der opdagede det som NATO’s forreste frontlinie mod øst.
Kommentarer