Faldende børnetal lukker tre undervisningssteder
Store Heddinge: Et flertal i kommunalbestyrelsen lukker de tre undervisningssteder i Boestofte, Hellested og Klippinge/Magleby senest fra skoleåret, som begynder i august 2013
Beslutningen er en konsekvens af, at børnetallet falder yderligere i de kommende år. Men den giver samtidig mulighed for at tilføre mere kvalitet til det stevnske skolevæsen, bl.a. i form af det provenu på 4,7 mio. kr., lukningen af de tre undervisningssteder giver.
– Det stødt faldende elevtal tvinger os til at tage en beslutning nu, fordi de færre elever giver faglige og sociale udfordringer, når vi skal sammensætte de enkelte klasser – og så har vi for mange tomme lokaler, som er dyre at drifte og vedligeholde. De penge vil vi gerne bruge bedre, fortæller borgmester Poul Arne Nielsen og tilføjer:
– Vi vil skabe et stærkt og fremtidssikret skolevæsen i Stevns Kommune, og det vil vi sikre via en stærk faglighed i klasserne, så alle elever har nogen, de matcher fagligt, et solidt socialt fundament at etablere venskaber på, og så skal vi sikre, at så mange elever som muligt undervises af linjefagsuddannede lærere. Det kan vi nu gøre med en ny skolestruktur, hvor der er fler-sporede skoler, passende størrelser på klasserne samt et fagligt endnu stærkere lærer-miljø.
– Allerede i 2015 kan vi se, at det faldende børnetal medfører, at kommunens nuværende undervisningssteder bliver et-sporede, og derfor iværksætter Stevns Kommune lukningen af de tre skoleafdelinger nu.
Med lukningen af de tre små skoleafdelinger valgte kommunalbestyrelsen den mest vidtrækkende model ud af fire mulige i den rapport, som en bredt sammensat arbejdsgruppe barslede med før sommerferien. Lukningen giver et provenu på 4,7 mio. kr. som kommunalbestyrelsen besluttede, skal forblive på skolernes budgetter.
Kommunalbestyrelsen besluttede desuden at give Børneudvalget ansvaret for, hvordan processen omkring lukningen af skolerne skal forme sig. Det gælder om at sikre en god overgang for børn og forældre, når nye og gamle elever bringes sammen på de tre fremtidige skoler.
Endelig besluttede kommunalbestyrelsen at give den skolearbejdsgruppe, som blev nedsat i foråret en opgave:
– I den kommende tid skal arbejdsgruppen se på, hvordan vi udvikler kvaliteten i folkeskolen. Gruppen vil i det arbejde trække på andre gode kræfter i det omfang, der er behov for det. På den måde får vi den indholdsdiskussion som mange har ønsket sig’, slutter Poul Arne Nielsen.
Kommentarer