Fastfood-giganter serverer klemte kyllinger
De tjener milliarder på at sælge kylling, men der er ikke mange overvejelser om dyrevelfærd, når fastfood-giganterne køber ind til nuggets og kyllingeburgere. Det viser en ny undersøgelse fra World Animal Portection, der har kigget de største fastfood-kæder efter i sømmene.
Du bliver, hvad du spiser, lyder et gammelt ordsprog. Og hvis det virkelig er tilfældet, så kan du forvente at blive en oppustet udgave af dig selv, proppet med kunstigt vokseværk, lettere lemlæstet under opvæksten og bleg som få, fordi du ikke har haft adgang til sollys.
Hvis du spiser kylling på en fastfood-restaurant altså.
For verdens største restaurantkæder for hurtig mad spekulerer ikke på dyrevelfærd, når de indkøber kyllinger til nuggets og kyllingeburgere. Det er konklusionen på en undersøgelse, som den internationale dyrevelfærdsorganisation World Animal Protection har foretaget af ni af de største fastfood-kæder i verden.
“Hakkeordenen”, som undersøgelsen kaldes, er den første af sin art, hvor fastfood-giganter som Burger King, Subway, McDonalds sammen med seks andre er blevet målt og vejet på sin tilgængelige politik for dyrevelfærd.
– De dumper alle sammen på nær McDonalds, som har en politik for dyrevelfærd. Ikke imponerende, men den er der dog. Resten af kæderne høster profitten af billigt kyllingekød uden tanke for, at det er kyllingerne, der betaler prisen. Kyllingekødet kommer fra dyr, der har levet som identitetsløse pip stuvet sammen i bure, siger Johanne Gabel, kampagneansvarlig hos World Animal Protection Danmark.
Ingen velfærd i en kyllingeburger
Undersøgelsen er global, præcis som fastfood-kæderne, og den tager udgangspunkt i, hvad kæderne selv beskriver, at de gør for dyrevelfærden. Undersøgelsen vurderer de ikoniske restaurantkæder på tre afgørende punkter:
– Hvor meget betydning tillægger den enkelte fastfood-kæde kyllingernes velfærd?
– Hvilke løfter er fastfood-kæderne kommet med for at forbedre kyllingernes velfærd?
– Hvor tydeligt er det for omverden, at fastfood-kæden lever op til sine løfter?
Og undersøgelsens resultater er nedslående, fastslår Johanne Gabel, kampagneansvarlig i World Animal Protection Danmark:
– Der er ingen velfærd i din kyllingeburger. Det interesserer tydeligvis ikke nogen af de globale fastfood-kæder. Bortset fra McDonalds er der ikke nogen, der stiller krav til leverandørerne om bare en smule bedre vilkår for de dyr, der lægger liv til de multinationale selskabers produkter. Det er dybt problematisk, fordi kæderne er så store aftagere af kød, at de påvirker markedet og produktionsvilkårene enormt, forklarer Johanne Gabel.
Fra spæd til slagteklar på 40 dage
Op mod 40 mia kyllinger opdrættes årligt i lag, tætpakket og uden nogen form for hensyn til dyrevelfærd. Herfra stammer det kyllingekød, der indgår i fastfood-giganternes kyllingeburgere, kyllingevinger og dybstegte kyllingeklumper. Kyllingerne er typisk gået fra udklækning til slagtning på 40 dage. Undervejs har de delt bur med så mange andre kyllinger, at de dårligt har kunnet røre sig. Den kylling, der ender i en papbakke på disken til en overkommelig pris hvor som helst i verden, er en klemt kylling, og den har ikke gode fremtidsudsigter.
– Der er ingen undskyldning for de lidelser, som kyllingerne påføres. Milliarder af kyllinger ser aldrig sollyset. De vokser på en unaturlig måde. Faktisk er der intet naturligt ved de kyllinger, som ender på disken på Burger King under navnet kyllingeburger. Folk sætter tænderne i en kylling proppet med kunstigt vokseværk. Det er uværdigt, mener Johanne Gabel, kampagneansvarlig i World Animal Protection Danmark.
Kommentarer