Flere skal kende vores campingpladser
Men i en periode, hvor det mange steder i landet går voldsomt fremad for overnatningerne i sommerhuse og hoteller, går det knap så stærkt fremad for campingpladserne.
– Selv om vi har haft en fantastisk sommer, så er jeg bange for, at når året gøres op, så går det desværre den forkerte vej for mange af vores campingpladser, siger Mike Olesen, marketingchef hos VisitSydsjælland-Møn.
Netop fordi campingpladserne råder over halvdelen af overnatningskapaciteten i SydkystDanmark, har campingpladserne også siden opstarten af VisitSydsjælland-Møn været et centralt indsatsområde. Blandt andet er der oprettet et camping-netværk.
– Men vi må indse, at det ikke hidtil har haft den ønskede effekt, og derfor øger vi indsatsen i resten af 2018 og hele 2019, siger Mike Olesen.
Han sammenligner den opgave, som der nu tages hul på, med den indsats, som andre destinationsselskaber gør, for at løfte deres feriehus-udlejning.
– Vi skal simpelthen have øget kendskabet til vores pladser, vi skal én gang for alle have inddraget alle 18 campingpladser, vi skal have hævet niveauet af markedsføringen og skærpet den digitale synlighed, siger Mike Olesen.
Under en samlet paraply
Konkret tager indsatsen udgangspunkt i, at campingpladserne skal samles under den samme ’brandingparaply’, hvor fortællingen over for potentielle gæster bliver, at SydkystDanmark har gode og hyggelige campingpladser, skøn natur og mulighed for udendørsoplevelser, og at det hele ligger tæt på København.
– Vi vil fokusere på natur, udeliv og alle de gode værdier, som vi ved, at campingturisten sætter pris på, herunder også Joy of Missing Out, altså det her med, at du kan slippe væk fra hverdagens trummerum og mobiltelefoner og e-mails, forklarer Mike Olesen.
– For at komme godt ud over rampen med indsatsen, er vi i VisitSydsjælland-Møn selv ved at blive endnu klogere på camping-produktet, så vi bliver skarpere til at kommunikere til campingfolket. Vi ved, at Hr. og Fru Danmark ikke i så høj grad som tidligere er klar til at investere i dyre campingvogne og salget har været dalende i flere år. Måske vil de potentielle campister hellere ha’ muligheden for en spontan smuttur ud af byen med familien. På den måde skal vi kommunikere anderledes til markedet end vi gjorde for 10 år siden, forklarer Mike Olesen.
Campingpladser skal i arbejdstøjet
Campingpladserne skal også selv i arbejdstøjet. Blandt andet bliver der mulighed for kurser i online-synlighed.
– Vi skal generelt have løftet niveauet for campingpladsernes online-synlighed. Derfor vil vi lave kurser i bl.a. TripAdvisor og Google My Business, siger Mike Olesen.
– Desuden er vi allerede i gang med at opruste den digitale synlighed, blandt andet får vi opdateret vores billedarkiv af alle campingpladserne i SydkystDanmark. De nye foto bliver brugt til en ny og forbedret kampagne-side for camping på Sydkystdanmark.dk, der kommer til at danne grundlag for kampagner i 2019.
Mike Olesen håber, at initiativet bliver vel modtaget på de 18 campingpladser i SydkystDanmark:
– Jeg håber, at pladserne tager imod udfordringen. Og at de vil gå i dialog med os, så vi også kan blive klogere på dem og deres produkter. Endelig håber vi, at campingpladserne vil dele deres gode historier med os – dem skal vi nemlig bruge til at lokke flere gæster til, siger han.
Kommentarer