Fødevareproducenter blev klogere på service i Stevns Erhvervsråd
Knap 20 lokale fødevareproducenter og -restauranter holdt onsdag d. 29. november fri fra marker, drivhuse, potter og pander, for at blive klogere på, hvordan de gennem bedre service, får mere tilfredse og loyale kunder.
Det var Stevns Erhvervsråd i Store Heddinge, der lagde hus til inspirationsseminaret ’Servicekvalitet og Touchpoints’ fra erhvervs- og fødevaresamarbejdet ’Greater Copenhagen – Fremtidens Madmekka’.
Turismekonsulent Thor Nielsen fra erhvervsrådet var initiativtager til arrangementet, for fødevareudvikling ligger hans hjerte særligt nær, og derfor arbejder han for at sætte Stevns på det kulinariske Danmarkskort.
– Vi prøver på at skabe udvikling på fødevareproducenternes betingelser samtidig med, at vi prøver at udvikle nye produkter f.eks. genetablere en produktion med stevnskirsebær, forklarede Thor.
Læs også: Turismekonsulent vil gøre Stevns til et MADmekka
På arrangementet gav professor Jon Sundbo og seniorrådgiver Jesper Zeihlund fra Nordisk Center for Lokale Fødevarer et spændende oplæg om, hvordan man som fødevarevirksomhed kan tænke service ind i sin forretning – for ”der er økonomi i god service” påpegede Jon Sundbo.
”Træd ud af din egen entusiasme og sæt sig i kundens sted” lød et af de mange gode råd til de ofte meget passionerede fødevareproducenter, som måske kan have svært ved at forstå, hvorfor kunderne har en anden tilgang til produkterne end dem selv.
Fra kundes indledende købsovervejelser til det faktiske køb, er kunden ofte i kontakt med en virksomhed ad flere omgange, og her er kundens oplevelse af service helt essentielt – en enkelt dårlig oplevelse i et ellers vellykket forløb kan resultere i en kunde mindre. Derfor skulle de deltagende fødevarevirksomheder selv kortlægge kundernes rejse i deres pågældende virksomheder og identificere de såkaldte ”touchpoints”, hvor kunderne er i kontakt med deres virksomhed. Det mundede ud i, at deltagerne med inputs fra undervisere og hinanden fandt frem til nogle konkrete indsatser, som kunne forbedre kundens oplevelse af deres virksomhed.
– Vi har brug for al den viden, vi kan få for at styrke vores forretning, og det har især været sjovt at høre de andre fødevareproducenters erfaringer. Det er dejligt at være sammen med andre, der er så dedikerede, forklarede deltageren Bodil Holm, fra Landbrugslauget Brinkholm. Hun tilføjede:
– Og så var det fantastisk mad!
For i dagens anledning var der selvfølgelig lokalt producerede fødevarer på menuen – lækkert tilberedt af Café Algade.
Kommentarer