Samfund

Forligsaftale om ny vejforbindelse på Stevns

På kortet 1 er vist forskellige linjeføringer, som har været i spil.

Stevns Kommune:  Den grønne forligskreds indgået aftale om ny vejforbindelse på Stevns.

Regeringen har sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti i dag indgået aftale om at udmønte 3,5 millioner kroner til en forundersøgelse af en omfartsvej syd om Køge, der vil kunne aflaste Strandvejen, som er hårdt belastet af pendlertrafik fra Stevns til Sydmotorvejen.

Køge og Stevns kommuner har i flere år haft planer om en omfartsvej syd om Køge til aflastning af Strandvejen syd for Køge, samt Ringvejen gennem Køge, som begge er hårdt belastet af pendlertrafik mellem Stevns og Køge Bugt Motorvejen.

For at imødekomme kommunernes ønske er forligskredsen bag aftale om en grøn transportpolitik (V, S, DF, LA, RV, SF og K) fredag den 26. august blevet enige om at udmønte 3,5 millioner kroner til en forundersøgelse af aflastningsvejen.

– Det er ikke tilfredsstillende, at danskerne spilder deres tid i trafikken. Tiden kan bruges meget bedre end på at sidde i bilkøer på vejene, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt. Og han fortsætter:

– Jeg er derfor glad for, at vi i forligskredsen i dag har givet hinanden håndslag på at imødekomme kommunernes ønske om at igangsætte en forundersøgelse af en vejforbindelse, som vil aflaste Strandvejen og Ringvejen,

Projektbeskrivelse og status

De to veje er begge kommunale veje, hvorfor projektet normalt ville blive betragtet som et kommunalt projekt. Med en hverdagsdøgntrafik på henholdsvis over 20.000 og ca. 17.200 er der tale om meget belastede veje.

Kommunerne har i fællesskab og med bistand fra tekniske rådgivere arbejdet med planlægningen. På oversigtskortet ses nogle af de forslag, der har været skitseret. Fælles for forslagene er, at de tilsluttes Sydmotorvejen vest for Herfølge.

Der har også været fremsat ønsker om at videreføre vejen frem til Vestmotorvejen.

Afhængig af linjeføring vil vejen få en længde på 10-15 km, mens en forlængelse frem til Vestmotorvejen vil forlænge denne med 10-12 km.

Overslag og tidsplan for forundersøgelse

En statslig forundersøgelse vil kunne afdække de trafikale, miljømæssige samt økonomiske effekter ved alternative linjeføringer. En forundersøgelse kan ligeledes omfatte forskellige tilslutninger til Sydmotorvejen, ligesom trafikale perspektiver i en eventuel videreførelse til Vestmotorvejen kan kortlægges på et mere overordnet niveau.

Forundersøgelsens resultater vil efterfølgende kunne danne grundlag for en politisk stillingtagen til vejprojektet herunder igangsætning af en eventuel VVM-undersøgelse.

Vejdirektoratets vurderer, at en forundersøgelse kan gennemføres indenfor en tidsramme på 1 til 1,5 år, og indenfor en økonomisk ramme på 3,5 millioner kroner.

Såfremt strækningen mellem Syd- og Vestmotorvejen også skal undersøges indenfor den angivne økonomiske ramme for forundersøgelsen, vil der blive tale om en overordnet screening af de trafikale effekter og perspektiver.

Kommentarer