Samfund

Hver 18. Stevns borger registreret i RKI

De lyserøde rykkerbreve fra RKI dumper fortsat i stort antal ind ad brevsprækkerne hos dårlige betalere i Stevns.

1.039 personer ud af kommunens 18.033 borgerne over 18 år står registreret i RKI. Det svarer til 5,76 procent, og den andel af dårlige betalere i kommunen sender Stevns ned på en sørgelig 78. plads ud af landets i alt 98 kommuner.

I gennemsnit er de 1.039 borgere registreret med en samlet gæld på 96 millioner kroner, hvilket i gennemsnit er 92.722 kroner pr. person.

Stevns-stat

Det seneste års statistik over bevægelser i registret viser dog på landsplan et lille fald i den samlede gæld. På et år er det nemlig lykkedes de gældsplagede borgere i Danmark at nedbringe den samlede RKI-gæld med 915 millioner fra juli 2015 til juli i år. Den samlede RKI-gæld er nu 15,6 mia. kroner, hvor den for to år siden rundede 17 mia. Samtidig er danskerne blevet bedre til at holde sig ude af registret.

Henrik Kølle Petersen, Market President i Experian, kommenterer:

– Vi ser en positiv udvikling for andet år i træk – og det har vi har som samfund stærkt brug for. Vi kommer fra en situation, hvor den misligholdte gæld eksploderede fra 7 til 17 milliarder på få år. Nu er vi i gang med det lange seje træk tilbage mod en bæredygtig balance, hvor erhvervslivet i højere grad får deres varer og ydelser betalt. Med hver 20. dansker i RKI er kredit-risikoen dog fortsat høj.”

På positivsiden bemærker Henrik Petersen fremgangen for de yngste årgange.

– Vi har set mange initiativer de senere år, alt fra undervisning til lettere adgang til gælds-rådgivning, og det er formodentlig med til at guide os allesammen i en rigtig retning. I Experian oplever vi stor interesse for at forstå og navigere i gælds-situationerne – vi fik for eksempel 42.000 henvendelser via mails, breve og opkald sidste år til vores Forbrugerservice . Her er spørgsmålene ofte: Hvordan kommer jeg ud? Hvordan indgår jeg forlig? Og hvor kan jeg finde nogen, der kan hjælpe mig med det. Samme interesse ser vi for vores forbrugerportal, www.dininfo.dk, der i 2015 blev besøgt med knapt en halv million klik.

– Personligt tror jeg, vi får en renæssance, hvor det ikke nødvendigvis handler om at have stor økonomi – men styr på den, man har”.

Kommentarer