Debat og politik

Ikke længere rentabelt at opretholde døgnvagt på taxa’er

Efter længere tids overvejelse har jeg besluttet at tage til genmæle over for den stigende kritik af Stevns Taxa og den service vi leverer.

Indsendt af Henning Stich, Stevns Taxa, Nygade 9, 4672 Klippinge

Jeg vil her redegøre for situationen. Jeg vil først gøre opmærksom på at vi ikke er det eneste taxaselskab på Stevns. Der er fem selskaber i alt.

Stevns Kommune har oprettet en taxavagtordning hvoraf det fremgår at Stevns Taxa har taxavagt tirsdag fra klokken 18.00-01.00. Øvrige hverdage er det de 4 andre taxaselskaber på Stevns der har vagten. I weekenden har alle vognmænd vagt.

Stevns Taxa er ubetinget det selskab der har biler på gaden flest timer om ugen. Det er ualmindeligt frustrerende for os og vores chauffører at fordi vi for det meste besvarer telefonen, desværre nogen gange med den besked at vi ikke har tid, bliver vi ofte kritiseret for at borgerne ikke kan få en taxa og for ikke at besvare telefonen døgnets 24 timer. Det kan simpelt hen ikke lade sig gøre mere. Måske kritikken skal rettes mod de vognmænd der mere eller mindre aldrig kører uden for dagtimerne.

Desværre bider det hele sig i halen. I takt med at vi mister mere og mere kørsel til det offentlige og lovgiverne forringer de økonomiske forhold for taxavognmændene er det ikke længere rentabelt at opretholde døgnvagt på landtaxa’er. Dette gør sig gældende over hele landet uden for de store byer. Når vi mister kørsel kan vi ikke længere skaffe chauffører. Når vi ikke har nogen chauffører kan vi ikke opretholde et døgnberedskab.

Hverken min hustru, de få trofaste chauffører jeg har eller jeg selv kan arbejde 24 timer i døgnet, hvilket i øvrigt heller ikke er menneskeligt eller trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Hvis der findes politikere eller borgere, der ikke ved eller forstår, hvorfor det står så ringe til med taxileverancen i hele landet så læs med her.

På et tidspunkt var der nogle embedsfolk, der på forunderlig vis fandt ud af, at man godt kunne udstede en bustilladelse (EP-tilladelse hed det dengang) til en lille bil, som ikke var en bus. Meget behændigt så sørgede man for at lige netop fartskriveren ikke blev påkrævet i den ”lille 5-personers bus”. Senere fandt man det på sin plads lave det om til en Offentlig Service Trafik tilladelse, OST-tilladelsen. Man havde nemlig set, at det var muligt at få billigere priser igennem på sygehuskørsel, handicapkørsel og kommunal kørsel hvis man anvendte køretøjer, der ikke blev stillet så mange krav til, og ikke blev ført den samme nidkære kontrol med, som tilfældet var med taxier.

Man skal i den sammenhæng huske at de 5 regionale trafikselskaber der udbyder Flextrafik er ejet af regioner og kommuner. Og at alle regioner og kommuner er repræsenteret. Kommunalbestyrelserne i de deltagende kommuner vælger et repræsentantskab for trafikselskabet, der består af 1 medlem fra hver af de deltagende kommuners kommunalbestyrelser.

Langsomt men sikkert fjernede man mere og mere af den kørsel, som dannede grundlaget for taxavognmandens eksistens ved at overføre mere og mere af den individuelle persontransport fra taxa til OST-biler.

Antallet af taxier falder drastisk og antallet af OST-biler stiger voldsomt i disse år, og politikerne og befolkningen kan ikke forstå, de ikke kan få en taxa.

Den økonomiske gevinst er til gengæld stor for regioner og kommuner isoleret set, det modsatte er tilfældet for samfundet som helhed. Igennem mere og mere sofistikerede udbud er man nu nået til, at der kører vogne rundt for trafikselskaberne, som afregnes med 215 kr. pr. time. Fra den 01-10-2017 er de nye netop offentliggjorte laveste priser fra Movia på kr. 180,- Det er vel at mærke prisen incl. chaufførløn, omkostninger til bilen, afskrivninger, forsikringer mv. De fleste bør kunne regne ud at til de priser er det ikke muligt at aflønne en chauffør til en anstændig timeløn. På trods af fine ord som arbejdsklausuler og ens konkurrencevilkår, så udnytter man at der reelt ingen kontrol er med disse firmaer og ingen taxameterlignende apparater. Der skrides ikke ind overfor selv de mest oplagte lovovertrædelser.

Trafikselskaberne henviser til trafikstyrelsen som henviser til trafikselskaberne. Men så er det jo godt, at vi får en ny lov! Problemet er bare, at man i lovforslaget intet gør for at løse problemet, tværtimod så sørger man elegant for, at det der skulle være en universaltilladelse ikke bliver mere universal end at den bil der bruges til Ost-kørsel, lige netop ikke skal have dataopsamling, fartskriver, taxameterlignende udstyr eller andet kontroludstyr. Tilmed udvider man Ost-begrebet. Fra den nuværende ”Kørsel for trafikselskaberne” til ”Kørsel for offentlig virksomhed”.

Når taxavognmanden beklager sig over, at han ikke kører noget af kørslen, er beskeden: Du er for dyr! Jamen det er jo fordi vi har udgifter til kontrolapparater, taxameterudstyr, betalingsudstyr, kameraer, skrappe miljøkrav, årligt syn af bilen, og kørselspligt.

Jeg hverken kan eller vil byde mine chauffører, min hustru eller mig selv at køre rundt til kr. 180,- i timen incl. alle omkostninger til løn og drift af en taxa. Det kan vi ikke konkurrere med. Jeg har taget konsekvensen og solgt to biler og afleverer en taxabevilling. Det betyder at vi kun har 3 taxaer tilbage.

Det betyder desværre at borgerne på Stevns og resten af landet står med en meget ringe taxabetjening. Vi prøver at gøre det så godt vi kan ud fra de lovmæssige og konkurrencemæssige vilkår det offentlige tilbyder os.

Jeg håber at ovenstående kan bidrage til en bedre forståelse af de arbejdsforhold det offentlige tilbyder taxaerhvervet i Danmark.

Fakta om Taxikørsel – Vagtordning i Stevns Kommune (red.)

Stevns Kommune og de 5 taxifirmaer i kommunen har indgået aftale om nedennævnte vagtordning for taxikørsel i tidsrummet kl. 18.00-01.00.

  • Fredag og weekend: Mulighed for bestilling hos alle vognmænd
  • Mandag: Store Heddinge Taxi: Telefon 5650 0510 / 2177 0510
  • Tirsdag: Stevns Taxa: telefon 2970 8040
  • Onsdag: Hellested Taxa: Tlf. 5652 2656 / 4025 2595
  • Torsdag: Taxa-Hårlev – Hårlev bilerne: Telefon 5628 8111
  • Fredag: Rødvig Taxi og Minibus. Telefon 4010 6375

Kommentarer