Store Heddinge

Jobcentret har indført en stresspolitik

jobcenter

Stevns Kommune: En handlingsplan skal skabe en ny kultur, der kan forebygge stress på jobcentret i Stevns Kommune.

Sagsbehandlerne i jobcentrene er en af de grupper, som oftest får problemer med stress. Derfor har jobcentret i Stevns Kommune udarbejdet en handlingsplan, der skal forebygge stress. Planen er lavet som tillæg til kommunens plan om forebyggelse af sygefravær.

Ønsket er at skabe en kultur, hvor stress ikke længere er et tabu, for hverken medarbejdere eller ledere. En vigtig del af planen er at medarbejderne skal blive bedre til at tale sammen og give hinanden feedback.

Et andet vigtigt element i planen er at der skal laves individueller aftaler med alle, mens de er sunde og raske, om hvordan en tilbagevenden til jobbet skal foregå, hvis de bliver sygemeldt med stress.

– Vores medarbejdere arbejder med sager, hvor personer er sygemeldt på grund af stress. Det betyder, at de selv er i risikozonen. Derudover er medarbejderne meget påvirket af politiske reformer og nye måltal, som de skal leve op til. Derfor har vi lavet vores egen stresspolitik, som er tilpasset vores område ud over den generelle, der er for hele kommunen,« siger Trine Dokkedal, der er afdelingsleder i kommunen med ti sagsbehandlere under sig. Det skriver Business.dk.

Hun er en af de ansvarlige for den to sider lange handlingsplan mod stress, der både handler om forebyggelse og indeholder en beskrivelse på otte punkter, af hvad lederen og den enkelte medarbejder skal gøre, hvis en medarbejder bliver sygemeldt med stress.

Ifølge den nye stresspolitik er det i orden at blande sig og være på vagt, hvis en kollega siger »pyt, det går nok«. Det kan være et tegn på, at der er noget galt og at vedkommende har problemer med trivslen.

– Hvis der eksempelvis er en kollega, som hænger lidt med næbbet, kan man gå ind og sige det til chefen, uden at det bliver opfattet som sladder. Vi har i afdelingen givet håndslag på, at det er ok. Det er et tegn på, at vi passer på hinanden,« siger Trine Dokkedal.

Planen er udarbejdet, i forventning om at hvis man skaber en masse viden om stress, kan man undgå at stress bliver opfattet som et svaghedstegn for den enkelte sagsbehandler.

– Det er klart, at for vores medarbejdere er stress ikke ukendt, fordi de arbejder med borgere, som er ramt af det. Det gør, at de er mere åbne for det, men sætningen med »stress rammer ikke mig«, kan man ikke helt undgå. Med vores handlingsplan er stress imidlertid ikke et tabu for hverken medarbejdere eller ledere. På den måde bliver det nemmere at håndtere, og vi kan sætte ind med hjælp – også før det bliver til sygelig stress, afslutter Trine Dokkedal.

Kommentarer