Kulturministeren besøgte Stevns Musikskole
I går besøgte kultur- og kirkeminister, Mette Bock, Stevns Musikskole. Besøget var en del af ministerens tur rundt i landet til udvalgte kulturinstitutioner.
– Det har været spændende at besøge Stevns Musikskole og høre om deres arbejde og visioner. Stevns Musikskole er et godt eksempel på, vigtigheden af, at vi har musikskoler i alle kommuner over hele landet, der understøtter, at den musikalske dannelse løftes med den kvalitet, som musikskolerne har, fortæller kultur- og kirkeminister Mette Bock.
Under besøget blev Mette Bock vist rundt af musikskoleleder Søren Dahl-Pedersen og Mikkel Lundemann Ras-mussen, formand for Arbejdsmarked, Erhverv og Turisme. Enkelte elever fra musikskolen viste, hvad de arbejdede med i undervisningen, og der blev bl.a. snakket om musikskolernes rolle fremover.
Hos Stevns Musikskole er fokus ikke kun på at lære børn og unge at spille musik. Musikken bliver også et værktøj til at løfte andre steder. Det ser vi bl.a. eksempler på i musikskolens initiativ med at lave et kor for borgere med KOL eller demens, eller i andre projekter, som musikskolen løbende sætter i gang sammen med skole- og dagpasningsområdet.
Søren Dahl-Pedersen, leder af musikskolen, fortæller:
– Vi har haft et projekt, der hedder ’Nye Veje’, hvor vi har arbejdet med skoletrætte unge fra de stevnske folkeskoler. Musikken kan hjælpe de unge til at finde en tro på sig selv og et socialt sammenhold. Det kan være ganske grænseoverskridende første gang, du skal synge foran andre. Men kan man spille musik sammen med andre og optræde for hinanden, så får man også et andet mod til at kaste sig ud i andre udfordringer i dagligdagen.
Hos musikskolen er det desuden vigtigt at styrke de unge i at være innovative og lære dem selv at skabe musik. Det forsøger de bl.a. at understøtte ved at tilbyde børn og unge fra 5. klasse og opefter, at de kan komme og lære at spille musik gratis. To musiklærere står til rådighed for at hjælpe, men ellers er det de unge selv, der kører det. Derudover har musikskolen et sammenspilshold, der hedder ’iJam’, hvor eleverne bruger iPads, keyboards og såkaldte launchpads til at lave musik sammen:
– I stedet for kun at spille sange, andre har lavet, så skal de unge have mulighed for at skabe deres eget. Det er kompetencer, som de kan bruge mange andre steder i livet. På en iPad kan du hurtigt selv lave noget fra bunden af, der lyder relativt godt, selvom du måske ikke kan spille på et instrument. Det er ikke nødvendigvis nemmere – det er bare en anden måde at skabe musik på. Vi ser ofte, at de faktisk senere kaster sig over at lære at spille et instrument, fordi de generelt har fået interesse for musikken, fortæller Søren.
Fakta:
Stevns Musikskole har i dag 130 elever, som spiller på instrument eller går til sang, og 200 elever som spiller i band, går til kor eller anden ugentlig holdundervisning.
Musikskolen sætter de musiske rammer for 150 børn i kommunens daginstitutioner, og 40 ældre i bl.a. Lungekor og Demenskor.
Derudover har Musikskolen gennem flere projekter årligt fat i 600 folkeskoleelever i Stevns Kommune.
40 børn og unge fra 5. klasse og opefter er tilmeldt et klubtilbud, hvor de en gang om ugen har mulighed for at møde op og lære at spille musik.
Kommentarer