Store Heddinge

Kunderne kommer ikke strømmene af sig selv

mel-b_store_heddinge

Store Heddinge: Dametøjskæden Mel B har allerede måttet udvide butikken i Store Heddinge flere gange.

Selvom det er under et år siden, at Henrik Olsen og Camilla Blem startede deres første dametøjsforretning, MEL:B i Haslev, åbnede de i august allerede deres tredje MEL:B butik – denne gang på torvet i Store Heddinge.

– Vi havde haft kig på Store Heddinge i et stykke tid. Vores forretningskoncept er at gå ind i byer, som der er et udviklingspotentiale i. Når du kommer ud i byer som Store Heddinge, rygtes det meget hurtigt, og man skal ikke gøre særligt meget markedsføringsmæssigt. Så havde vi også hørt, at der var massiv opbakning til de lokale butikker på Stevns, fortæller Henrik, der er blevet så glad for området, at han og Camilla selv overvejer at flytte dertil.

Stevnsboerne har taget godt imod den nye butik – så godt, at den allerede er blevet udvidet tre gange, og Henrik og Camilla oplever, at folk i Store Heddinge gerne vil støtte det lokale. Men de to butiksejere er ikke kommet sovende til succesen.

– Når du åbner butik i Store Heddinge, er du nødt til at være nede på jorden, have lokal forankring, se folk i øjenhøjde og finde på nye aktiviteter. Du kan ikke bare åbne en butik og vente på, at kunderne kommer strømmene ind, forklarer Henrik.

MEL:B har selv en lang række aktiviteter på tegnebrættet, lige fra musik til galleri og foredrag, og på sigt er det tanken, at butikken skal være en blanding mellem forsamlingshus og en tøjforretning.

– Når vi laver en aktivitet, smitter det også af på de andre butikker, og det tror jeg er ekstremt vigtigt for handelslivet i Store Heddinge, for al aktivitet er med til at trække nogle flere mennesker til byen, fortæller Henrik.

I en mindre handelsby som Store Heddinge kunne nogle måske være bange for konkurrencen fra de andre butikker, men det gælder ikke Henrik, tværtimod:

– Vores butik er ikke altfavnende, og jo flere forretninger, der kommer til byen, jo større bliver oplandet, der kører til byen og handler, fortæller Henrik, som tilføjer, at MEL:B’s omsætning er steget, når der er åbnet en ny dametøjsforretning i byen.

Efter sommeren udvider Henrik og Camilla konceptet for MEL:B til også at omfatte en web-butik. Onlinesalget skal være med til at understøtte de lokale butikker, som også kommer til at fungere som varelagere.

Kommentarer