Hellested

Læserbrev: En borgerrådgiver

Gitte_christensen

Hellested: Venstres Bjarne Østergaard har vist interesse for vores forslag om en borgerrådgiver

Indsendt af Gitte Christensen, Hellested. Kandidat for Enhedslisten Stevns

Det giver mig lejlighed til at uddybe lidt nærmere, hvad vores intention er med denne rådgiver, så tak for interessen, Bjarne.

Alt for mange føler sig som kastebold mellem de forskellige kommunale afdelinger, uanset hvor dygtigt og effektivt personalet er.

Alt for mange kommer i klemme i systemet, når de rammes af arbejdsløshed, sygdom, nedslidning eller sociale problemer.

Det kan vi ikke være bekendt, blandt andet derfor foreslår Enhedslisten Stevns, at der ansættes en borgerrådgiver, som tilbyder borgerne hjælp i deres sagsforløb. Der er behov for en helhedsorienteret, koordinerende rådgivning, som tager udgangspunkt i borgerens situation.

En borgerrådgiver skal være der for alle borgere, der har brug for hjælp med vejledning og dialog med den kommunale forvaltning. Borgerrådgiveren kan desuden bistå ved klagesager. Systemet er til for borgerne og ikke omvendt.

Alt for ofte bliver en afgørelse omstødt i Ankestyrelsen, fordi kommunalt ansatte opfordres til at ”gå til grænsen og gerne over den ind imellem”. Det er ikke i orden, men ofte resultatet, når borgere skal igennem junglen af love og regulativer.

Så skriver Bjarne at politikerne er valgt af borgerne og er for borgerne, og det er ganske rigtigt.

Men Bjarne ved også udmærket godt at politikerne plejer at sige: ”Vi kan ikke gå ind i enkeltsager.”

En borgerrådgiver skal derimod være uafhængig af udvalg og forvaltning, og skal kunne foretage undersøgelser på eget initiativ, uden at vente på en ordre fra en højere instans. Hvem kan være imod at styrke vores borgeres retssikkerhed, uanset hvilket indkomst borgeren måtte have?

Det er et spørgsmål om prioritering, hvad kommunens økonomi bruges til. Vi prioriterer velfærd og opfyldelse af borgernes behov og rettigheder.

Kommentarer