Samfund

Lokale skoleelever dyster om Danmarksmesterkab i Fagene onsdag og torsdag

I alt 480 elever fra alle landets kommuner detager onsdag og torsdag i Danmarksmesterkab i Fagene. Foto: Nicolai Hegelund

I morgen starter finalen i DM i Fagene, hvor 220 udskolingselever fra hele landet skal dyste i fagene: dansk, matematik, engelsk og naturvidenskab. Torsdag fortsætter festlighederne, når yderligere 260 elever samles for at dyste i den naturvidenskabelige og den tværfaglige holdkonkurrence. Finalen løber af stablen på Dokk1 i Aarhus, hvor eleverne bliver bedømt på deres kreative evner og praksisfaglighed.

Fælles for disciplinerne er, at opgaverne er udarbejdet og formuleret i samarbejde med relevante casevirksomheder – og formanden for Danske Skoleelever, Caroline Helene Hermansen, oplever, at det resonerer hos eleverne at løse virkelighedsnære opgaver:

– For os elever er det helt afgørende at modtage virkelighedsnær undervisning. Det er her, undervisningen for alvor giver meningen, og mange elever kan se formålet med det, de lærer i skolen. Dét er altafgørende for elevernes motivation.

DM i Fagene er sat i verden for at give eleverne nye perspektiver på deres skolefag og give dem en oplevelse af, at deres faglige færdigheder er efterspurgt på virkelighedens arbejdsmarked. Opgaverne tager udgangspunkt i udfordringer, som casevirksomhederne aktuelt står over for. Dette stiller ikke kun krav til elevernes faglighed, men i lige så høj grad til deres kreativitet og selvstændige tankegang.

– Jeg glæder mig over, at vi hos Danske Skoleelever har et projekt, som hylder praksisfagligheden og motiverer eleverne gennem virkelighedsnære caseopgaver. Her kan eleverne mærke, hvorfor den undervisning, de modtager i skolen, er relevant og værdifuld. Og jeg håber, at eleverne går hjem fra finalen med en oplevelse af, at det, de lærer, kan bruges i virkeligheden, fortæller Caroline Helene Hermansen.

Til finalen bliver deltagernes opgavebesvarelser bedømt af undervisere og folk med relevante uddannelser. De vurderer elevernes faglige niveau og deres evne til at tænke innovativt og kreativt. I holddisciplinerne vurderes eleverne ligeledes på deres evne til at samarbejde.

Kommentarer