Lokale unge oplevede EU’s mangfoldighed tæt på
Store Heddinge: Et hold på 24 studerende fra Køge Handelsgymnasium deltog i Euroscola-dagen i Europa-Parlamentet.
Et hold på 24 studerende fra Køge Handelsgymnasium rejste tirsdag den 14. april om aftenen til Strasbourg for at være EU-parlamentarikere for en dag. Sammen med unge fra 21 europæiske lande skulle de hoppe i de virkelige parlamentarikeres sko og diskutere aktuelle problemstillinger på Euroscola-dagen i Europa-Parlamentet.
Blandt de unge studerende var Julie Farø Jakobsen fra Store Heddinge, Johan B. Nielsen fra Køge og Helene Frennung fra Greve.
Mere end 500 mennesker fra 22 skoler deltog
Torsdag den 16. april klokken 8 om morgen gik programmet i gang. Mere end 500 mennesker mødtes i EU-parlamentet på de faste parlamentarikeres sæder. Der var en indledende præsentation af EU, efterfulgt af elevpræsentationer af egen skole og land fra alle 22 deltagende skoler.
Hana Kristensen fra 2c havde fået til opgave at fortælle om Køge Handelsgymnasium, Køge og Danmark.
De unge fik mulighed for at afprøve afstemningssystemet i parlamentet gennem en meningsundersøgelse om de unges holdning til spørgsmål om sprog, møntfod og medlemskab i EU.
Sidste punkt i den store mødesal var en runde, hvor de unge kunne stille spørgsmål, som blev besvaret af to administrative medarbejdere i EU, hvorefter de studerende arbejdede med seks emner i mindre kommissioner. Emnerne, de behandlede mundede ud i konkrete forslag, som alle de unge samlet i parlamentet skulle rejse, debattere og stemme om.
Sidste punkt var quiz om for eksempel litteratur, musik, bygninger og geografi, hvor fire grupper var dannet på baggrund af de unges tilkendegivelser om hinanden i løbet af dagen.
Efter ti gode timer i Europa-Parlamentet gik det danske hold sammen ud i byen for at nyde en god middag sammen, inden afgang til Danmark.
– Jeg har fået et langt større indblik i kulturforskelle og forskelle i velfærd i de europæiske lande efter at have mødt og talt med jævnaldrende fra Europa, fortæller Helene Frennung, som også var aktiv deltager ved eftermiddagens afslutningsdebat i parlamentet.
– Jeg har fået et nyt syn og større respekt for det danske velfærdssystem – jeg har lært, vi ikke bør tage det for givet. Jeg mødte unge fra for eksempel England, som ikke var for EU. De mente ikke, de fik nok ud af EU. Den engelske befolkning er generelt mod EU her i kriseårene, og de taler jo om at trække sig ud af samarbejdet, fortæller Helene.
– Der er store forskelle på de europæiske lande, og Danmark skiller sig meget ud på forskellige områder for eksempel velfærd, sociale ydelser, istemmer Julie Farø Jakobsen fra Store Heddinge og fortsætter:
– Jeg mødte en fra Kroatien, som fortalte, at hvis man står uden job, dækker de sociale ydelser fra staten kun lige mad. Der var en fra Tyskland, som fortalte, at det første år som arbejdsløs, får man flere penge i støtte desto flere job, man søger. Andet ledighedsår blev man sat på fast takst. Ideen med at mere aktivitet giver mere støtte kunne man jo godt lade sig inspirere af i Danmark.
– I min gruppe talte vi blandt andet om miljø. Alle var enige om, at vi skulle værne om det, men vi blev ikke enige om, hvordan EU burde prioritere sine midler, fortæller Johan B. Nielsen.
– Der var nogen, der for eksempel synes, at den økonomiske krise krævede mere fokus end miljø lige nu – selvom grøn energi også kom på tale. Det var interessant at mærke på egen krop, hvordan EU arbejder og hvor store kulturelle forskelle, der er i EU. Trods det kan være svært at opnå enighed på tværs af alle medlemslande, oplevede jeg, at vi gerne ville have en større europæisk fællesskabsfølelses uden at skulle give afkald på vores diversitet. Mangfoldighed er godt, siger Johan B. Nielsen.
Fortættede oplevelser
Euroscola, som samler studerende fra europæiske skoler for at diskutere politik på tværs over medlemslandene, handler om at vække de unges interesse for EU og europæisk politik, at skabe forbindelser på tværs og lade de unge få en sproglig oplevelse ud over det sædvanlige.
40 studerende på Køge Handelsgymnasium havde med en motiveret ansøgning anmodet om at deltage i turen, men der var kun plads til 24 heldige, som blev valgt ud på baggrund af deres motivationer, karakterer og lavt fravær.
Palle Birch, som er uddannelseschef på Køge Handelsgymnasium, har fulgt gruppen på sidelinjen via en Facebook-gruppe med billeder og opdateringer fra turen.
– Det har været en fantastisk mulighed for os at kunne sende et hold engagerede studerende af sted på en tur lidt ud over det sædvanlige. De har fået en oplevelse for livet. De har været på en af de vigtige politiske scener i Europa og fået konkret indsigt i, hvordan Europa-Parlamentet arbejder. De har mødt unge fra hele Europa og har dermed kunne studere kulturforskelle og forskelle i problemstillinger, der vedrører os alle på tværs af unionen.
Kommentarer