Klippinge

Månedens iværksætter: Stevns Web TV

Stevns Erhvervsråd har udpeget Stevns Web TV v/Nikolaj Andersen som månedens iværksætter.

For mindre end et år siden lavede Nikolaj Andersen de første programmer under navnet Stevns Web TV, og i dag har de fleste i Stevns hørt om Nikolajs virksomhed. Nikolaj elsker at fortælle små, sjove og skæve historier fra lokalområdet, og nu kan han leve af det. Der er fuld fart på i virksomheden, og Nikolaj og hans partner Birger Hauge har mange planer for fremtiden, skriver Stevns erhverråd i begrundelsen.

Nikolaj Andersen bor med sin familie i Klippinge, men han kommer egentlig fra Nordjylland. Han har altid haft en interesse for at lave TV, og gennem et job hos TV-Glad i Esbjerg lærte Nikolaj at både filme og klippe.

– Jeg var med rundt til x-factor-finale, landskampe, dansktop og sådan noget. Det var jo også sådan lidt lokalnyhedspræget. Min chef, Max, havde været på TvDanmark, og så har han ligesom skolet min måde at lave fjernsyn på, forklarer Nikolaj, der dog måtte forlade sit job i det jyske, da han fik en kæreste fra Borup.

I en periode arbejde han videre for TV-Glad i Slagelse, men da han fik muligheden for at starte på medieskolen i København, greb han chancen og startede der. Desværre hænger lærepladserne ikke ligefrem på træerne, og derfor måtte han droppe at komme videre med uddannelsen og tog sig til takke, med de jobs han kunne finde. Da Nikolajs datter i 2014 fik konstateret leukæmi, blev der vendt op og ned på hele familiens liv, og Nikolaj blev hjemme på plejeorlov for at passe hende.

– Det med min datters sygdom gav mig også lidt et spark bagi. Når man står i sådan en situation, kommer man til at tænke over, hvad det egentlig er, man vil med sit liv. Så tænkte jeg, hvad er det egentlig jeg kan? Jeg kan filme, og jeg kan filme historier, og jeg kan klippe, forklarer Nikolaj, der derfor valgte at tage i erhvervspraktik på lokale TV-stationer, da hans datter var i bedring.

Efter en måneds praktik hos TV MØN, startede Nikolaj hos TV Sydsjælland. TV Sydsjælland dækker også Stevns, men det var ikke tit, at han fik lavet indslag derfra. Nikolaj tilbød at dække Stevns for ham, mens han var i praktik, og således startede Stevns Web TV.

– Det var faktisk ham der fandt på navnet, forklarer Nikolaj og fortæller: I starten var jeg nødt til at filme nogle lange indslag, fordi det skulle passe til formatet i TV Sydsjælland. Så det var egentlig grunden til, at det var lidt sløvt i starten, fordi jeg skulle indrette mig efter hans præmisser, fortæller Nikolaj.

Fra film til forretning

Nikolaj fortsatte med at lave Stevns Web TV efter hans praktikperiode var ophørt. Han fandt hurtigt ud af, at han måtte producere kortere film, for at det kunne fungere godt på Facebook. Samtidig meldte han sig ind i flere forskellige grupper på Facebook, hvor han kunne dele sine videoer med bestemte målgrupper – helt uden at det koster penge.

– Min første succes var nok Stevnstoget. Jeg tror jeg havde set nogle andre lave et eller andet om sådan en modeljernbaneklub, og så tænkte jeg, at der også måtte være sådan noget på Stevns. Og så fandt jeg Stevnstoget. Og den fik så over tusinde views. Lige nu det jo ingenting, men på det tidspunkt var det mange, fortæller Nikolaj med et glimt i øjet.

Birger Hauge havde lagt mærke til Stevns Web TV, og tog fat i Nikolaj og roste ham for sin idé og sit arbejde. Birger er blandt andet er med til at stable det nye mediehus på benene i Store Heddinge, og han var meget interesseret i projektet. Snart slog de to pjalterne sammen og blev partnere, hvilket gav Nikolaj mulighed for at få fingrene i noget rigtig godt udstyr.

– Så lavede vi en video med Klippingeslagteren, Rullepølseturen, hvor der var nogle bikere fra København, der havde en årlig rullepølsetur til Klippingeslagteren. Så spurgte jeg Birger, om ikke vi skulle lave en video om det, og han har selv en Harley, så han tog med derned. Jeg har ikke tal på, hvor mange der har set den, men det er i hvert fald mange, fortæller Nikolaj med et grin.

Så tog projektet fart og folk begyndte selv at tage kontakt til Nikolaj for at høre, om han kunne sende en mand ud til det ene eller det andet, og hvad prisen var for at få lavet en video. Kunderne var slet ikke klar over, at der kun stod en enkelt mand bag de mange film.

– Folk vil jo gerne have videoerne ud på min facebookside, fordi jeg har så meget trafik på den, så der allerede er et publikum. Der er også et boost med i de priser, jeg giver, så man er sikker på en stor spredning. Men det kører også rimelig godt organisk allerede – altså uden boost, forklarer Nikolaj, der i dag kan leve af, at især erhvervsdrivende køber film af ham, som han producerer og som regel viser på Facebook.

Det kræver en ildsjæl

Nikolaj brænder for sit projekt og har hjertet med, når han drager ud i det stevnske, for at grave de små, sjove og skæve historier frem. Det har kostet ham mange timers arbejde, at finde det gode historier, filme, klippe og udgive videoerne.

– Jeg startede det jo, fordi det er det her, jeg elsker at lave. Jeg kan også godt lide at bo på Stevns, og jeg synes, der er rigtig mange spændende historier at fortælle, rigtig spændende personligheder, og så har vi også naturen. Det er et inspirerende miljø, og alle har været positive, fortæller Nikolaj, der har fået troen på projektet, efter den store opbakning han har mødt.

Udover at Nikolaj er filmmand og også kan klippe videoerne bagefter, så kan han fortælle de gode historier fra lokalsamfundet – så det gør ham unik. Ofte er historiefortællingen vigtigere end, at videoerne er lavet i god kvalitet – det er i hvert fald den erfaring Nikolaj har gjort sig.

– Jeg har haft en uge, hvor jeg producerede syv videoer fra mandag til søndag. Nogle gange har jeg været mere presset end andre – nogle gange skal jeg jo også bare have noget ud. Jeg har også sat barren højt for folk forventer jo, at der kommer noget hele tiden. Lige nu er det mere 3-4-5 indslag om ugen, forklarer Nikolaj.

– Folk skal bare blive klar over, hvor god en forretning det er for dem at få lavet sådan en video. Og der er nogle enkelte, der ikke lige har forstået det endnu, siger Nikolaj, der også fortæller, at flere af hans kunder helt oplevet en eksplosiv stigning i deres salg, efter de har været med i en af hans film.

Fremtiden

Nikolaj og Birger har mange planer for fremtiden, og en ting er sikker – de er nødt til at rykke, og udvikle konceptet, og det kræver at virksomheden vokser og vækster. Lige nu arbejder de eksempelvis på at stable en videoportal på benene.

– Fremover er planen af Facebook bliver til små film, og så laver vi en portal, hvor de længere kommer ud. Så bliver det lidt ligesom Netflix, hvor du har et abonnement, og så får du adgang til videoerne. Så det er bare om at se dem nu, mens de ligger på Facebook, for de bliver langsomt fjernet og så lagt ud på portalen i stedet, fortæller Nikolaj med et smil.

Ikke nok med det, så bliver det også flere forskellige typer programmer, der skal produceres i fremtiden. Med det nye mediehus i Store Heddinge får de også mulighed for at lave nogle udsendelser fra et studie.

– Fremover bliver det nok sådan noget med, at vi får den her portal, så får vi nok også et magasin, måske kommer vi også lidt i studie – og så kommer der også noget mere politisk TV, mener Nikolaj, der er stolt over at bo og arbejde i Stevns Kommune.

Mange af dem der arbejder med det samme som Nikolaj flytter ofte til København, men Nikolaj sætter en ære i, at skabe arbejdspladser til udkantsdanmark og gøre det attraktivt at bo på landet igen.

– Jo flere der gør noget aktivt i lokalmiljøerne, des federe vil det blive at bo her. Jeg flytter ikke til byen foreløbig i hvert fald, slår Nikolaj fast.

Man kan følge Stevns Web TV på www.facebook.com/StevnsWebTv/

Kommentarer