Månedens virksomhed – Rødvig Kro & Badehotel
Stevns Erhvervsråd har udnævnt Rødvig Kro & Badehotel som månedens virksomhed.
Udvikling er i højsædet på en af Stevns’ smukkeste arbejdspladser; Rødvig Kro & Badehotel. På 10 år har værtsparret Kathrine Hendriksen og Jonas Skaaning skabt en moderne virksomhed i vækst takket være deres kæmpe drive og mod på nye udfordringer.
Med udsigt til bølgerne, der glimter i den spæde efterårssol og Stevns Klint, der rejser sig hvid og imponerende over Østersøen, ligger Rødvig Kro & Badehotel. Selvom den gamle, hyggelige kro ånder af idyl og ro, er det en moderne virksomhed med fuld fart på. Værtsparret Kathrine Hendriksen og Jonas Skaaning er på ti år gået fra at drive en lille lokal forretning med en håndfuld ansatte til at lede et attraktivt overnatningssted med 25 medarbejdere.
Fra studerende til kroejere
Selvom Jonas Skaaning er vokset op på kroen, var det ikke en selvfølge, at han og Kathrine en dag skulle gå samme vej. Inden de overtog kroen, boede de i København med to små børn, hvor de begge to studerede og hjalp til på kroen i ferier og weekender. Langsomt modnedes idéen om at overtage kroen, og i vinteren 2008 lavede de et generationsskifte med Jonas’ far.
– For mit vedkommende var det udfordringen i det og det her med at blive selvstændig og få sit eget sted, som tiltalte mig, og så det at have et fælles projekt. Så vi kastede os ud i det, fortæller Kathrine.
Den første tid var hård, men lærerig for de nye ejere, som undervejs fik endnu et barn. De overtog en mindre virksomhed, som Jonas’ forældre selv havde drevet med hjælp fra enkelte ansatte.
– Især Jonas var rigtig meget i driften og arbejdede rigtig mange timer som tjener osv. Så det var learning by doing, og de første år var det meget på gulvet og bare arbejde derudaf og komme ind i tingene, fortæller Kathrine.
Vi fik en øjenåbner
Jonas og Kathrine kunne se potentiale i den lille virksomhed. I 2012 deltog de på Stevns Erhvervsråds udviklingsforløb, RaketVækst, hvor de arbejdede målrettet med virksomhedens udvikling.
– Det var der, vi fik en øjenåbner for, hvordan man også kan arbejde med sin forretning. Jeg synes, vi fik et helt andet sprog til vores virksomhed og begyndte at tænke lidt mere langsigtet, lægge planer og arbejde med kundesegmenter, markedsføring, økonomistyring osv. på en helt anden måde, end vi havde gjort i de første tre-fire år, fortæller Kathrine.
RaketVækst blev startskuddet på en lang række udviklingstiltag. En af de første områder, som parret tog fat på, var kroens markedsføring. I forbindelse med Raketvækst fik kroen lavet en hjemmeside, og Kathrine og Jonas begyndte at tænke mere i online markedsføring. I dag bruger de næsten hele deres markedsføringsbudget online og er ved at få lavet ny hjemmeside igen.
Siden deltagelsen på RaketVækst har parret ikke stået stille; de har både taget en lederuddannelse og deltaget på forløbene RaketVækst 2.0 og Strategiforløbet, som Væksthus Sjælland står bag.
– På Strategiforløbet arbejdede vi meget langsigtet og fik defineret en mission og et helt skarpt formuleret koncept, som er at levere en autentisk badehotelsoplevelse i alt, hvad vi leverer i service og produkter og oplevelser, fortæller Kathrine.
Vokseværk
Sloganet for Rødvig Kro & Badehotel lyder; Nyd roen, naturen og hinanden, og det er der øjensynligt rigtig mange, der gør. En stor del af kroens gæster er par, som tager på et par dages ophold for at få et pusterum væk fra den travle hverdag, og flere og flere af de besøgende kommer fra udlandet.
– Jeg synes, vi har kunnet mærke effekten af, at Stevns Klint er blevet verdensarv specielt i forhold til andelen af internationale gæster, fortæller Kathrine.
Et andet, men vigtigt segment, er bryllupsgæster. Kroens smukke gamle festsal, hvor gæsterne kan nyde kroens lækre køkken med udsigt til vandet, danner hver lørdag fra maj til september rammerne om utallige fester, og en stor del af kroens omsætning kommer herfra.
For at få plads til det stadigt voksende antal gæster, har Kathrine og Jonas udvidet kroen af flere omgange. Da de overtog kroen, var der 16 værelser, men i 2013 kunne de slå dørene op til Stevns Klint Strandpension, som ligger et par hundrede meter henne ad kysten og rummer 10 værelser. Sidste vinter byggede parret yderligere tre værelser, så de nu råder over 29.
Der er efterhånden ikke mere plads til at udvide kroen, som ligger centralt i Rødvig med togstationen på den ene side og Østersøvej og vandet på den anden. Gennem de sidste måneder har det dog været diskuteret politisk, om Rødvig Station skal flyttes.
– Hvis der bliver nogle muligheder ved Rødvig Station, kan vi godt se nogle udviklingsmuligheder der, fordi vi er så begrænsede på vores matrikel, så det kunne sagtens være med værelser og konferencefaciliteter i forbindelse med kroen, forklarer Kathrine.
Nye tider – nye udfordringer
Hver morgen kl. 6 møder Jonas på kroen og sætter morgenmaden frem til kroens gæster. Ved ottetiden følger Kathrine trop for at passe receptionen i et par timer, indtil medarbejderne begynder at møde ind, og parret kan koncentrere sig om ledelse og administration. I modsætning til deres første år som kroejere, kan de holde mange af aftnerne og weekenderne fri.
– Efter 2014 nåede vi et niveau rent omsætningsmæssigt, hvor vi kunne ansatte flere mennesker på alle poster, så nu har vi sådan et ret almindeligt 8-16 arbejdsliv, hvor vi har trukket os mere ud af driften, men det tog godt nok nogle år at nå dertil, fortæller Kathrine.
Selvom parret ikke længere knokler ud på de sene aftentimer som tjener, receptionist osv., betyder det ikke, at de læner sig tilbage og kører kroen efter en velkendt formel. 10 år efter overtagelsen er det nogle nye udfordringer, som de står over for.
– Nu er det jo en ny udfordring det her med at ha’ mange ansatte og en stor omsætning og et kæmpe stort flow af gæster; at få det til at køre. Der er jo en masse planlægning forbundet med det. Vi er også sådan lidt rastløse på den måde, at vi hele tiden prøver at forbedre, fortæller Kathrine.
I starten af 2017 nedsatte hun og Jonas derfor en professionel bestyrelse med nogle af hotelbranchens mest erfarne hoveder, som skal løfte den knap 200-år gamle kro endnu et skridt ind i fremtiden.
Man kan læse mere om Rødvig Kro & Badehotel på www.roedvigkro.dk og følge kroen på facebook.
Tekst og foto: Stevns Erhvervsråd.
https://www.youtube.com/watch?v=POSO8TM4OOE
Kommentarer