Movia holder ikke, hvad de lover
Debat: Radikale Venstre på Stevns støtter at der omsider bliver lavet et sammenhængende takstsystem for den kollektive trafik på Sjælland med øer.
Indsendt af Bjarne Hendrichsen, på vegne af bestyrelsen for Radikale Venstre Stevns
Det skal være gennemskueligt, give samme betingelser uanset transportform og transportør samt føre til samme takster for sammenlignelige ruter.
17. januar 2017 betyder de nye takster i Movias område desværre stærkt forhøjede takster fra Stevns til København. I Radikale Venstre på Stevns har vi derfor set de nye takster efter i sømmene og er kommet frem til følgende forslag, som vi opfordrer Stevns kommune til at arbejde for på mødet med Movia 28. juni:
- 1. En reel takstreduktion for 10-14 zoner.
- 2. En zone mindre fra Rødvig (og Store Heddinge) til København H.
- 3. Samme online-rabat som på rene DSB-strækninger.
Ad 1. Movia har selv har taget initiativ til at afbøde de største takststigninger som følge af at en 9-zonersbillet ikke længere vil gælde til alle zoner i det nuværende Movia H.
Der er i dag 14 zoner fra Rødvig til København H. For at undgå en takststigning på 58 % for månedskort gør Movia det gratis at køre ind til zone 1 (indre København), så turen fra Rødvig kommer ned på 13 zoner og en stigning på ’kun’ 48 %.
Desuden vil Movia reducere taksterne for periodekort for 10-14 zoner, men for netop 13 zoner er reduktionen på sølle 29 kr. (fra 2079 til 2050 kr.) eller kun 2 % af den nuværende pris på 1385 kr. . Det er så lidt, at vi vil påstå, at Movia ikke holder, hvad de lover. Reelt er der kun en mærkbar rabat for 10-11 zoner, hvor de sidste ekstra zoner koster hhv. 100 og 110 kr. ekstra mod de gennemsnitlige 154 kr. for 1-9 zoner. For 12-13 zoner skal der betales hhv. 200 og 250 kr. ekstra. Hvis en prisreduktion for 10-14 zoner skal tages for pålydende, må den lavere takst for ekstra zoner gælde for alle 10-14 zoner.
Ad 2. Desuden vil det være rimeligt, at Rødvig får samme zonetal til København som Faxe Ladeplads, der kun får 13 zoner iflg. Movias hjemmeside. Dermed kommer Rødvig og Faxe Ladeplads begge ned på 12 zoner, da der jo ikke skal betales for zone 1.
Ad 3. Endelig må vi kræve, at der kan opnås samme online-rabatter på op til 13 %, som DSB giver på pendlerkort. Den rabat er de stevnske pendlere i dag udelukket fra, da de skal med Lokaltog til Køge, før de kan komme med DSB.
Tilsvarende takstreduktioner må der også til for rejsekort og enkelttursbilletter, men det har ikke været til at undersøge grundlaget for taksterne på disse, da Movia endnu ikke har svaret på vores henvendelse.
Netavisen Stevns.nu, Dagbladet og Stevnsbladet har fået adgang til hele Radikale Venstres undersøgelse.
Kommentarer