Netværk er en del af Stevns’ turismefremtid
Stevns Erhvervsråd opfordrer alle turisme- og oplevelsesorienterede aktører i Stevns til at deltage i Netværk for Turisme og Oplevelsesøkonomi
Onsdag den 8. april klokken 8 inviterer Stevns Erhvervsråd til møde i Turisme-netværket på Klinten i Rødvig. På mødet bliver det muligt for små såvel som store aktører at komme med i pakkeløsninger, oplevelsesruter og informationsmateriale, som skal holde på turisterne, der besøger Stevns.
Netværket for Turist og Oplevelsesøkonomi har været godt i gang siden maj 2014, hvor det første møde blev afholdt. Herefter er det blevet til en række jævnlige møder det sidste års tid. På møderne er der blevet brainstormet og debatteret ivrigt for at finde frem til, hvordan den forventede stigning i turismen kan komme lokale virksomheder til gode, efter Stevns Klint er kommet på UNESCO’s verdensarvsliste i august 2014.
De spændende idéer er nu nået så langt i processen, at de er blevet kogt sammen i en strategi, der er klar til at blive realiseret i form af oplevelsespakker og -ruter. Formålet med tiltagene er at kunne tilbyde turisterne en masse oplevelser, når de er i Stevns for at se verdensarven, så de bliver længere i kommunen og bidrager til økonomisk vækst i kommunens turismeorienterede virksomheder.
– Det har været fantastisk for Stevns Erhvervsråd at se og høre, hvor engagerede deltagerne har været i netværket. Nu har vi en god plan for at komme videre. De besøgende skal vide, hvor de kan tage hen, når de står ved Stevns Klint og enten vil spise godt, se mere skøn natur, opleve kunst eller noget helt fjerde. Nu skal de forskellige tilbud sættes sammen i rute- og pakkeløsninger, siger Erhvervschef Thomas Christensen.
På mødet d. 8. april får planerne et ordentligt skub, da sommeren snart står for døren. Derfor er det vigtigt, at du møder op med din oplevelse eller produkt til en turistpakke eller -rute, da det er for sent længere henne i processen, når foldere osv. er blevet trykt, forklarer Thomas Christensen.
Oplevelser skal holde på turisterne
En meget engageret aktør i Netværket for Turisme og Oplevelsesøkonomi er Villy Knaack Eenberg fra Konference & Hotel Klinten.
– På Konference & Hotel Klinten har vi brug for at kunne henvise vores hotelgæster til andre overnatningssteder og forskellige oplevelser, mens de er her. Hvis en hotelgæst ikke har mulighed for at få gode oplevelser lige fra spændende mad, besøg på små gårdbutikker med håndværk, økovarer eller små boder på Rødvig Havn, vil vores kunder hurtigt søge videre ud i turistlandet og væk fra Stevns, fortæller Villy Knaack Eenberg.
Han opfordrer derfor små som store aktører inden for turisme og oplevelser til at tilmelde sig næste netværksmøde, hvis de ikke vil gå glip af muligheden for at blive synliggjort overfor turister, der besøger Stevns.
Gratis tilmelding
Det er gratis at deltage på mødet, og alle inden for turist- og oplevelsesbranchen er velkomne – også selvom de ikke er medlem af Stevns’ Erhvervsråd.
Næste møde i netværket er onsdag den 8. april fra klokken 8 til 10 på Konference & Hotel Klinten, Søndervej 8, 4673 Rødvig.
Tilmelding er gratis og skal ske på billetto.dk
Spørgsmål til Netværket for Turist og Oplevelsesøkonomi kan stilles til Erhvervschef Thomas Christensen på tlf. 30 61 99 52 eller mail thomas@stevnserhvervsraad.dk.
Fakta om Turismestrategi
Stevns Kommune har siden december ’14 arbejdet på en turismepolitisk redegørelse med bidrag fra Stevns Erhvervsråd, Stevns Turistforening og Østsjællands Museum. Redegørelsen beskriver status og retning for turismens udvikling i hele Stevns kommune og er knyttet til ambitionen om en bæredygtig turisme.
I den sammenhæng er UNESCOs godkendelse af Stevns Klint som verdensarv den løftestang, der gør den helt store og afgørende forskel for hele kommunens, Destination De Danske Sydhavskyster og dele af Region Sjællands fremtidige turismeudvikling. De lokale aktører skal have mulighed for at blive inddraget og derved kunne bidrage til at Stevns kan håndtere turisme professionelt.
Stevns Erhvervsråd er tovholder på fokusområdet, der drejer sig om at motivere til forretningsudvikling i turisterhvervet. I samarbejde med Stevns Turistforening og Østsjællands Museum, startede Stevns Erhvervsråd Netværket for Turist og Oplevelsesøkonomi i maj 2014. Formålet med netværket er forretningsmæssig udvikling hos virksomheder, der henter – eller har som mål at hente – en betydelig del af deres omsætning fra aktiviteter rettet mod privat og/eller erhvervsturister.
Netværket for Turist og Oplevelsesøkonomi beskæftiger sig med vidensdeling og alle former for samarbejde mellem virksomhederne. Samarbejdet kan omfatte markedsføring, fælles aktiviteter og produktudvikling.
Der er mange implicerede parter og vigtige planer for, hvordan turismen skal blomstre i Stevns kommune – derfor er det også meget vigtigt for de lokale aktører at byde ind med deres input nu, da det er nu, der skal handling bag de nedskrevne ord.
Kommentarer