Store Heddinge

Netværk vil holde på Stevns’ turister

stevns_klint---med-skib

Store Heddinge: Netværket for Turisme og Oplevelsesøkonomi har igennem det sidste års tid drøftet mulighederne for at udvikle turismen blandt de lokale virksomheder.

Når turisterne kommer til Stevns, hvad skal de så lave? Hvad skal der til, for at de bliver? Hvor kan de bruge deres penge til gavn for virksomhederne i Stevns?

Stevns Erhvervsråd startede Netværket for Turist og Oplevelsesøkonomi i maj 2014 i samarbejde med lokale turistvirksomheder, Stevns Turistforening og Østsjællands Museum. Netværket har fokus på at styrke forretningsudviklingen hos virksomhederne inden for turisme og oplevelsesbranchen, så de kan øge deres indtjening.

Læs også: Kom med dine input, hvis turismen skal løftes!

Efter Stevns Klint kom på UNESCOS verdensarvsliste sidste sommer, vil flere turister fra ind- og udland sandsynligvis besøge Stevns. Det kan komme lokale virksomheder til gavn, hvis turisterne lægger deres vej forbi flere af de skønne steder, der er i kommunen fremfor kun at besøge Stevns Klint. Derfor er det afgørende at skabe nogle oplevelser og attraktioner, der kan holde på turisterne.

I netværket er der enighed om, at samarbejde mellem turistvirksomhederne er essentielt for udviklingen, og små såvel som store aktører har betydning for at skabe et informationsflow målrettet turisterne. Når en turist har været et sted, så skal han/hun ledes videre til det næste.

– Hvis vi skal have mere ud af vores turisme og verdensarven, så må de lokale turismevirksomheder på banen med en øget indsats overfor kunderne. Vi skal have øget omsætningen fra turisterne, og en af de store løftestænger til det er, at turisterne blive her i længere tid, og det kræver flere målrettede og synlige produkter og serviceydelser fra virksomhedernes side, siger Erhvervschef Thomas Christensen fra Stevns erhvervsråd.

Vi skal have noget at tilbyde

En meget engageret aktør i Netværket for Turisme og Oplevelsesøkonomi er Villy Knaack Eenberg fra Konference & Hotel Klinten.

– På Konference & Hotel Klinten har vi brug for at kunne henvise vores hotelgæster til andre overnatningssteder og forskellige oplevelser, mens de er her. Hvis en hotelgæst ikke har mulighed for at få gode oplevelser lige fra spændende mad, besøg på små gårdbutikker med håndværk, økovarer eller små boder på Rødvig Havn, vil vores kunder hurtigt søge videre ud i turistlandet og væk fra Stevns, fortæller Villy Knaack Eenberg.

Næste skridt er taget

Netværket er nu så langt, at det sidste års idéer og drøftelser er blevet kogt ned til en strategi. I forbindelse med strategien er der nu fokus på fire konkrete indsatsområder, som netværket arbejder på at realisere. Det er derfor også vigtigt at alle, der beskæftiger sig med aktiviteter, oplevelser og seværdigheder kommer på banen, hvis de har noget at byde ind med.

Netværket vil i løbet af de næste par måneder arbejde videre med indsatsområderne i mindre arbejdsgrupper, så Stevns bliver klar til den forestående sommersæson.

Fire indsatsområder:

Aktivitetskalender, en ny mere dynamisk og tilgængelig online kalender, som turistvirksomheder bedre kan bringe i spil overfor deres kunder.

Turistpakker, hvor virksomhederne i et samarbejde udbyder samlede pakker af oplevelser – for eksempel, hvor en miniferie på fire dage er planlagt på forhånd med alt fra hotel, restaurant og museums- og andre seværdighedsbesøg.

Turistruter, der inspirerer turisten til at besøge og benytte et målrettet mix af oplevelser og virksomhedstilbud. En naturrute, kunstrute eller historierute er eksempler på, hvordan en turist kan lade sig guide, for eksempel ved hjælp af en app.

Informationsmateriale, der sikrer markedsføring af virksomhederne overfor turisterne, så tiltag som turistpakker og -ruter bliver synlige.

Kommentarer