Store Heddinge

Ny chef for Borgerservice samt Kultur og Fritid

Stevns Kommune: Kultur- og Bibliotekschef, Jane Sandgaard er udnævnt til centerchef for Borgerservice, Kultur & Fritid i Stevns Kommune

Jane Sandgaards første store opgave bliver at omdanne borgerservice til borgenes eneste og foretrukne indgang til Stevns Kommune.

-Stevns Kommune åbner efter sommerferien et helt nyt topmoderne borgerservicecenter, hvor vi for alvor sætter borgeren i centrum. Det sker med udgangspunkt i grundtanken bag kommunalreformen Én indgang til det offentlige. Det er Stevns Kommunes mål at etablere et borgerservicecenter, hvor vi samler alle de borgerrettede funktioner i den samme overordnede enhed, der så vidt muligt skal kunne svare på borgernes spørgsmål med det samme. Det betyder, at borgerne kun skal gå ét sted hen, når de har behov for at komme i kontakt med Stevns Kommune’, udtaler vicekommunaldirektør, Bjørn Voltzmann.

 

Målet er, at der på sigt kun skal være ét samlet rådhus i Store Heddinge. Indtil da er Birkehøj og Hårlev at betragte som administrationsbygninger, hvor borgerne kun kommer efter forudgående aftale.

 

Selvom al henvendelse som udgangspunkt fremover skal ske i Store Heddinge, har de forskellige fagcentre stadig ansvaret for deres egne opgaver, og på få udvalgte områder, er det stadig fagcentrenes personale, som besvarer spørgsmål fra borgerne. Det løser vi med ’fjernstationer’, hvor borgeren via en skærm kan tale med en medarbejder, som er placeret i en af de to administrationsbygninger.

Ved løbende digitalisering, brug af selvbetjeningsløsninger og ikke mindst læring hos kommunens ansatte og borgere om brugen af dem – er det målet, at Stevns Kommunes hjemmeside i fremtiden i endnu højere grad bliver borgernes og virksomhedernes primære og fortrukne indgang til kommunen og det offentlige.

’Der er med andre ord store omstillinger og dermed udfordringer på vej for kommunens medarbejdere i front. Med Janes store erfaringer med at gennemføre processer, der motiverer medarbejderne og skaber meget synlige resultater, er vi sikre på, at Jane er det perfekte valg til stillingen som centerchef for Borgerservice, Kultur & Fritid’, slutter Bjørn Voltzmann.

Jane Sandgaard er kendt for at sætte brugerne i centrum. Allerede i 2004 blev Stevns Bibliotekernes nye hjemmeside hædret som Danmarks bedste bibliotekshjemmeside – og fik desuden tildelt dommernes specialpris: ’Brugeren i centrum’, hvilket i særdeleshed var glædeligt, da Stevns Kommune netop ønskede, at en hjemmeside skulle være brugervenlig. Stevns Bibliotekernes hjemmeside er efterfølgende hele 3 gange blevet Bedst på Nettet (indenfor kategorien Kulturinstitutioner) i 2007, 2008 og 2009 – og hver gang fremhæves hjemmesiden for brugervenligheden.

I 2011 deltog Stevns Bibliotekerne sammen med 21 andre folkebiblioteker i Danmark i en brugertilfredshedsundersøgelse, som gav Stevns Bibliotekerne topkarakterer. Ingen anden kommune kunne prale med så mange tilfredse brugere (= 96 % af de adspurgte) som Stevns Bibliotekerne.

Kommentarer