Ny stærk spiller i dansk kystturisme
Stevns Kommune: Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg kommuner har besluttet at stifte VisitSydsjælland-Møn
Det nye selskab er et erhvervsudviklingsprojekt og målet er klart: Det skal øge beskæftigelsen, antallet af kommercielle overnatninger og det internationale turismeforbrug på Sydsjælland og Møn. Det skriver Næstved Kommune i en pressemeddelelse.
VisitSydsjælland-Møn rammer lige ned i den aktuelle debat om fremtidens turisme i Danmark. Med en slagkraftig organisation på Sydsjælland og Møn er kommunerne klar til at tage udfordringen op. Under brandet, De Danske Sydhavskyster skal området være landskendt for autentiske kvalitetsoplevelser og det gode personlige værtsskab.
Tanken er at gøre det nye turismeselskab til en vægtig spiller i dansk turisme og skabe en slagkraftig organisation, der kan tage kampen op om de internationale turister. De vil arbejde med konceptudvikling og markedsføring af områdets fyrtårne og seværdigheder, og arbejde med at udvikle det nye fælles brand De Danske Sydhavskyster.
Planen er at etablere en helt uafhængig, synlig og stærk DMO (Destination Management Organisation), som varetager alle kommercielle og offentlige aktørers interesser og fælles ambitioner om udvikling og vækst på Sydsjælland og Møn.
Kysten er vejen frem
Brandnavnet De Danske Sydhavnskyster bygger på den lim, som binder de fire kommuner sammen på tværs af kommunegrænser, og som er det, som både danske og udenlandske turister kommer langvejs fra for at se og opleve – nemlig kyststrækningen. Langt de fleste attraktioner, seværdigheder og tematiske oplevelser, overnatnings- og spisesteder og bymiljøer ligger i en afstand af 0 – 25 kilometer fra kysten.
Kommentarer