Ny transportministers svar til stigende togpriser
Den ny transportminister forventer at de nye takster vil betyde at cirka 10 pendlere færre vil benytte kollektiv trafik mellem Stevns og København.
I begyndelsen af november krævede folketingsmedlem og byrådspolitiker i Køge Jacob Mark (SF) en forklaring fra den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) på de stigende togpriser mellem Østsjælland og København.
De stigende tog- og buspriser kommer især til at ramme pendlere fra Stevns, da de skal betale hele 4.980 kroner mere om året for et periodekort til København. Sammenlignet med de nuværende priser, er det en stigning på 30 procent.
Læs også: Jacob Mark kræver forklaring på stigende togpriser
Jacob Marks spørgsmål lød ifølge Dagbladet således:
’Ministeren bedes redegøre for, hvad de bebudede prisstigninger på pendlerkort i forbindelse med udrulning af nyt takstsystem for Sjælland, Lolland-Falster og Møn forventes at betyde for passagerantallet for strækningen Stevns – København.’
Den nye transportminister Ole Birk Olesen (LA), har, med bidrag fra trafikselskabet Movia, nu svaret på Jacob Marks spørgsmål. Det skriver Dagbladet.
’Det anslås, at der er cirka 200 pendlere, der dagligt rejser mellem Stevns Kommune (her defineret som takstzonerne 23, 24, 25, 56 og 57) og København, her defineret som takstzonerne 1 og 2. De cirka 200 pendlere anslås at udføre samlet cirka 120.000 rejser i 2015. Pendlerkort fra Stevns Kommune til København stiger enten otte pct., 16 pct. eller 30 pct. afhængigt af, hvorfra i Stevns Kommune rejsen går.
Gennemsnitligt udgør prisstigningen for pendlerkort 16 pct. Ved anvendelse af en priselasticitet på -0,3, kan en forventet reduktion i rejsetal beregnes til cirka 5 procent.’
En reduktion på fem procent vil betyde at cirka 10 pendlere færre, vil benytte kollektiv trafik dagligt mellem Stevns og København. Det svarer til cirka hver 20. pendler.
Antallet af rejsende er baseret på en halvårlig stikprøveundersøgelse. Tallene er derfor behæftet med en del usikkerhed.
’Det skal understreges, at tallet cirka 10 er behæftet med betydelig usikkerhed, hvor det endog er vanskeligt at begrunde et præcist interval. Det skyldes dels, at ovenstående skøn sker på grundlag af en stikprøve af begrænset størrelse, dels at der anvendes en gennemsnitlig priselasticitet, der normalt anvendes i den kollektive trafik, selvom priselasticiteten vil kunne variere betydeligt afhængigt af lokale forhold.’, står der i svaret fra transportministeren.
Kommentarer