Nyt projekt skal informere de unge om kommunen
Stevns Kommunes Borgerservice og Stevns Bibliotekerne deltager i et udviklingsprojekt rettet mod de unge
”Hva’ ska’ jeg med kommunen?” er titlen på et nyt udviklingsprojekt, som inddrager unge fra Stevns Kommune og seks andre kommuner i at udvikle på serviceydelser og digitale tilbud i forhold til de 15 til 25-åriges aktuelle livssituation. Det kan være i forbindelse med uddannelse, lægeskift, flytning, udlandsophold og meget mere. Projektet vil også vise unge, at man kan få indflydelse på bibliotekets aktiviteter og tilbud ved at involvere sig, og at kommunen kan være en direkte medspiller i en række sammenhænge, hvor unge har særlige interesser og behov.
Derfor handler projektet både om demokrati- og samfundsforståelse, om kommunikation og om læring. Der er tale om såvel muligheder som gensidige forpligtigelser.
Mange unge har svært ved at se, at kommunen er noget, der angår dem, eller har betyd-ning for dem. Det til trods for, at en kommune hjælper med at passe dem helt fra de er små, sørger for at der er et skoletilbud samt varetager for eksempel græsslåningen på den lokale fodboldbane. En kommune yder for eksempel også hjælp og rådgivning, hvis man vil starte en forening eller lignende.
Men det er ikke noget, der står tydeligt i unges bevidsthed.
Det kan skyldes, at unge ikke har kendskab til, hvad en kommune er for en størrelse, eller at de ikke har behov for rådgivning overhovedet – og det kan skyldes, at kommunen ikke har nok føling med unges behov, eller med, hvordan unge kommunikerer og søger infor-mationer.
Der kan også være sproglige barrierer. Kommuner og de offentlige instanser bruger svære ord og begreber, som ofte er meget indforståede.
Stevns Bibliotekerne og Stevns Kommunes Borgerservice samarbejder om projektet med biblioteker og borgerservicecentre i seks andre kommuner, med Danmarks Biblioteksforening og konsulentfirmaet Knudsen Syd om at udvikle offentlige serviceydelser og digitale læringsforløb i forhold til den situation, den unge står i lige nu.
Unge efterlyser tydelig kommunikation med kommunen
I en ny måling blandt unge i de syv kommuner, foretaget af Moos Bjerre Analyse & konsulentfirmaet Knudsen Syd, svarer 46 % af de unge, at de ikke ved, hvad kommunen står for.
50% efterlyser, at kommunen er tydelig og direkte i kommunikationen med unge.
37% ved ikke, at de kan få indflydelse på kommunen og kommunens tilbud, hvis de engagerer sig.
13% mener ikke, de kan få indflydelse.
Til gengæld viser undersøgelsen, at hele 80% af de unge adspurgte har betjent sig selv via internettet i forbindelse med bolig, flytning, lægevalg, boligstøtte m.m., mens kun 28% har valgt at møde fysisk frem i den kommunale borgerservice. Og her mener 24% at åbningstiderne er for dårlige.
Arbejdsgruppe omkring formidling til unge af offentlig selvbetjening
Biblioteket har allerede taget kontakt til skolerne i Stevns Kommune om det fremtidige samarbejde, når det gælder It-læring og det offentlige.
– Vi vil samarbejde med skolerne om at lave undervisning i brug af NemId og digital postkasse, og er i gang med at rekruttere unge til en arbejdsgruppe, som skal få klarlagt, hvilke formidlingsmetoder der vil fungere bedst i forhold til de unge, fortæller projektleder i Stevns Kommune, Ieva Bell Ose.
Samarbejdet med de andre seks kommuner og konsulentfirmaet betyder, at Stevns Kommunes medarbejdere i projektet indgår i en landsdækkende styregruppe og projektgruppe, som mødes på skift hos de involverede kommuner for at inspirere hinanden og udveksle ideer og erfaringer.
Der er planlagt 2 faglige seminarer om året, hvor de medvirkende parter inviterer andre kommuner og Syddansk Universitet til at medvirke.
Udviklingsprojektet løber indtil januar 2015 og er støttet økonomisk af Kulturstyrelsen.
Kommentarer