Store Heddinge

Østersøruten spiller turisme-trumfkort

Foto: TravelDudes
VisitSydsjælland-Møn samarbejder med en række andre destinationer for at tiltrække endnu flere cyklende turister til Østersøruten. 170 kilometer af ruten løber gennem SydkystDanmark, og samarbejdet er allerede skudt i gang med en stor kampagne i Tyskland.

Ambitionerne er tårnhøje: Den 820 kilometer lange cykelrute Østersøruten skal være et trækplaster for cykelturister fra hele Europa. En rute, som cykelturister bare afprøve.

”Østersøruten skal være mere end en cykelrute – det skal være den ultimative cykeloplevelse,” fortæller Heidi Larsen, netværks- og forretningsudviklingschef i VisitSydsjælland-Møn.

Derfor er VisitSydsjælland-Møn gået sammen med de andre syddanske destinationer, som Østersøruten løber igennem, for i fællesskab at få udnytte turisme-potentialet i cykelruten.

Målet er, at lokale aktører i turisterhvervet – lige fra hoteller, vandrerhjem, bed & breakfast-steder til restauranter, attraktioner, seværdigheder, kulturinstitutioner og foreninger – griber muligheden for at skabe oplevelser hele vejen langs Østersøruten, sådan at de cyklende turister får en helstøbt cykeloplevelse i verdensklasse.

Som kontrast til de helt lokale oplevelser skal ruten samtidig være et springbræt til afstikkere i hele landet – storbyerne Odense, Århus og København og andre regionale attraktioner som Stevns Klint.

Håbet er, at oplevelserne spreder sig som ’ringe i vandet’ og skaber omsætning og vækst hos selv den mindste aktør langs ruten.

– Vores ambition med det nye samarbejde er at sætte Østersøruten på det internationale cykelkort, skabe et fyrtårn for dansk cykelturisme og ikke mindst konkret turismeforretning – også ud over den traditionelle sommersæson, siger Heidi Larsen.

I første omgang har destinationerne sammen med VisitDenmark taget hul på en fælles markedsføringskampagne i Tyskland, der har fået titlen Find Your Way

– Tyskland er i forvejen vores mest trofaste udenlandske stamkunder. Og samtidig er de tyske cykelturister ikke nødvendigvis bange for en regnbyge, så derfor giver det god mening at fortælle dem om den nye Østersørute. Netop i skuldersæsonen er der bedre plads på vores overnatningssteder, derfor giver det rigtig god mening at forsøge at tiltrække de cyklende turister i efteråret, siger direktør i VisitSydsjælland-Møn, Martin HH Bender.

Samarbejde skal konkretiseres

Hen over efteråret er det planen, at samarbejdet mellem de 6 destinationer langs Østersøruten bliver sat endnu mere på skinner og konkretiseres.

Man har dog allerede givet hinanden håndslag på, at samarbejdet omkring Østersøruten skal fokusere på international markedsføring og forretningsudvikling.

– Markedsføringen har vi altså allerede taget hul på med kampagnen Find Your Way, der er forankret hos VisitDenmark, siger Heidi Larsen.

– Næste skridt bliver, at destinationerne skal finde et fælles niveau for forretningsudviklingen. Hvilke services skal der tilbydes til cykelturisterne langs Østersøruten? Skal vi have de samme bænke med Østersø-rute-logo hele vejen eller skal vi have ’servicestationer’ for cyklisterne undervejs langs ruten? Det er den slags, vi sammen med de andre destinationer skal have udviklet, sådan at turisten får en ensartet oplevelse, siger Heidi Larsen.

Kommentarer