Radikalt opbakning til fredningen af Stevns Klint
Debat: Hvad hjælper det at få en appelsin i turbanen, hvis man bare lader den ligge og rådne?
Indsendt af Line Krogh Lay. Kommunalbestyrelsesmedlem. Medlem af Natur-, Fritid-, og Kulturudvalget og gruppeformand for Radikale Venstre.
Der skal ikke herske tvivl om, at vi i den radikale gruppe mener, at en fredning af klinten hører med i en langsigtet strategi for kommunen. Det er en investering i fremtiden, og hvis vi gør vores forarbejde ordentligt og ikke saboterer arbejdet, vil en sådan investering efter al sandsynlighed give afkast til glæde for hele kommunen.
Hvis vi mener det alvorligt, at vi vil bruge verdensarven som løftestang, kommer det ikke gratis, og naturområder er en attraktion i sig selv. Hvilket er en af årsagerne til, at vi i Radikale Venstre ønsker mere natur, så vi kan få grønne kiler, der binder vores kommunes naturområder sammen.
Der har været mange meninger fremme og mange gentagelser fra de samme mennesker i forbindelse med fredningssagen. Få har talt om, hvor godt et værktøj en fredning kan være til at skabe udvikling og indtænke forskellige projekter og åbne for nye muligheder. Det kræver dog, at vi tænker langsigtet og visionært. Desuden vil en fredning både sikre lodsejerne kompensation, samtidig med, at de får lov til at beholde ejerskabet over deres grund med de rammer, der sættes for det. De får også en klageinstans, hvis kommunen ikke overholder sine plejeaftaler.
Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, om klinten er beskyttet af lovgivning. Kystbeskyttelseszonen er under stigende pres under den nye regering. Lovgivning kan politikere ændre, og vi politikere er jo kendt for at skifte mening i ny og næ. Verdensarven består af Stevns Klint med den enestående lagserie og fiskeleret, og den er ikke sikret godt nok for eftertiden og bliver ikke sikret af en fredning eller tinglysning af Trampestien alene.
Herudover skal vi naturligvis sikre adgangen til klinten, hvilket sammen med naturgenopretning er årsagen til, at vi forslår en bræmme på mindst 25 meter, hvor det er muligt. Flere steder langs klinten er der i øvrigt store udhæng, som nødvendiggør, at Trampestien på et tidspunkt må flyttes længere ind i landet. Dette sikrer bræmmen mulighed for.
Vi må huske, at det endelige forslag til fredningsområde ikke ligger fast endnu, da vi først efter en eventuel vedtagelse af det fortsatte arbejde mod en fredning, skal i gang med at drøfte med den enkelte lodsejer og se på, hvad der er muligt. Derfor ligger det endelige omfang af fredningsområdet på nuværende tidspunkt ikke fast. Det er altså fortsat til forhandling. Bræmmer over de 25 meter vil sigtes på at blive lagt på kommunens egen grund med mindre enkelte lodsejere er indforstået med at lave den bredere end de 25 meter på deres grund.
Hvad plejen vil koste på driftsbudgettet kommer an på, hvordan plejeaftalerne udformes med den enkelte lodsejer. Nogle steder vil det måske være kommunens ansvar, mens det andre steder er lodsejerne selv ved fx afgræsning. Denne udgift ligger dog flere år ud i fremtiden. Det samme er gældende for kompensationen til lodsejerne, hvoraf Naturstyrelsen muligvis vil betale 9/10. Denne udgift vil efter al sandsynlighed ligge i omegnen af 2-6 år ud i fremtiden, da en fredningssag tager tid.
Vi investerer rask væk millioner af kroner på at bygge cykelstier, besøgscenter, haller og rådhus, men vi sætter spørgsmålstegn ved, om vi vil investere i det, der rent faktisk kan være med til at gøre en forskel for vores kommune. De få meter mere landbrug skaber ikke vækst og jobs i kommunen. Det som der rent faktisk er visioner og fremtidsperspektiver i, og som kan være medvirkende til både bosætning og jobskabelse.
Kommentarer