Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Der blev shoppet igennem på nettet på Black Friday. Hos betalingsleverandøren DIBS, en del af Nets, registrerede man stigninger i antallet af onlinehandler nærmest hele døgnet, sammenlignet med året før.
Det amerikanske shopping-fænomen Black Friday er uden sammenligning en af årets største handelsdage – især online, hvor tilbuddene ofte ikke er begrænset til bare én enkelt dag og både ugen op til og weekenden tages i brug.
Sammenlignet med sidste års Black Friday steg antallet af handler med hele 57 procent viser tal fra DIBS, en del af Nets, som leverer betalingsløsninger til mere end 30.000 webshops. Holdt op imod en normal fredag i 2019, blev der på Black Friday foretaget 151 procent flere onlinekøb, men i de senere år har Black Friday-shoppingen ikke begrænset sig til blot den oprindelige amerikanske ”shopping-helligdag”.
”Black Week”
Ifølge DIBS’ opgørelse, blev der fra mandag til torsdag forud for årets Black Friday registreret 42 procent flere handler på nettet sammenlignet med en gennemsnitlig 7-dages uge i 2019.
– Selve navnet ”Black Friday” er nærmest ikke dækkende længere. Selvom nogle butikker fastholder, at tilbuddene først gives fri, når vi går fra torsdag til fredag, så tyvstarter et stigende antal butikker og kører med tilbud hele ugen – og ofte også lørdag og søndag efter Black Friday, forklarer Tanja Oda Sørensen, marketing manager i DIBS, og henviser til, at mange webshops i år har lagt et stort arbejde i markedsføringen op til Black Friday.
Faldt sammen med lønningsdag
Hvor DIBS på Black Friday i 2018 kunne notere en nedgang i antallet af transaktioner sammenlignet med året før, så var der ingen slinger i forbrugsvalsen i 2019, hvor man noget nær hele døgnet kunne notere stigninger i antallet af onlinehandler sammenlignet med året før. En del af forklaringen kan ifølge Tanja Oda Sørensen findes i noget så lavpraktisk, som Black Fridays placering i måneden
– Black Friday er i år landet på en dag, hvor mange har fået løn, og selvom vi, i tråd med tidligere år, har set en del negativ omtale af Black Friday-fænomenet i medierne, så peger alle tal på, at danskerne virkelig har taget Black Friday til sig og ikke siger nej til et godt tilbud, siger hun og slutter:
– Sidste år så vi, at danskerne tidligt købte sig ”trætte”, men i år har der været godt gang i købene igennem hele Black Friday-døgnet. Vi så det højeste peak i onlinekøb kl. 15:32 – så danskerne har helt sikkert holdt øje med de gode tilbud i arbejdstiden og har købt noget, inden de er gået på weekend.
Hver anden havde Black Friday-planer
Før Black Friday spurgte DIBS, gennem analyseinstituttet YouGov, et repræsentativt udsnit af danskerne om deres shoppingplaner for Black Friday. Her svarede 51 procent af danskerne, at de havde planer om at foretage køb på Black Friday, mens hver fjerde udelukkende havde til hensigt at shoppe online.
I tråd med tidligere år, så levede kønsstereotyperne i bedste velgående ift. hvad flest mænd og kvinder forventede at købe. For kvindernes vedkommende svarede 65 procent, at de havde i sinde at købe tøj, sko eller accessories på Black Friday, mens 57 procent af mændene svarede, at de havde planer om at købe elektronik.
Kommentarer