Rødvig

Skipper på vagtskib: Sejl ikke i forbudt område

Vindmøller

Stevns: Det er ikke tilladt at sejle ind i et et 3 gange 5 sømil stort område ved Kriegers Flak, 16 sømil øst for Stevns.

– Lystsejlere er alle idioter, kom det fra min styrmand, efter vi havde haft besøg af forårets første lystsejler i vindmølle-konstruktionsområdet udfor Stevns, fortæller lystsejler og erhvervsskipper Torben Ethelfeld. Det skriver minbaad.dk.

– Lystfiskerne er bedre til at respektere vores område end sejlerne, siger 51-årige Torben Ethelfeld, der til dagligt sejler på et vagtskib på offshore projekter.

I øjeblikket passer hans skib på et 3 gange 5 sømil stort område ved Kriegers Flak, 16 sømil øst for Stevns. På en dag kom der 18 lystbåde ind i det forbudte område.

– Brug penge på at opdater dit søkort, planlæg din sejlads ordentlig og svar når du bliver ringet op via VHF, mener Torben Ethelfeld, der ønsker en god dialog med sejlerne.

Der ER regler til søs

Havet er det første sted, hvor varetransport i større stil fandt sted. Folk og deres formuer er blevet flyttet rundt ude på havet, siden mennesket kunne binde de første bundter siv sammen.

Lige så længe har der været regler for, hvordan to fartøjer skal forholde sig i forhold til hinanden, når de mødes ude til søs.

Vagtholdsbekendtgørelsen

Et af de meget vigtige regelsæt, er vagtholdsbekendtgørelsen, der er en international aftale, der også er dansk lov.

Den gælder for alle skibe og både, uanset størrelse og art, således også kajakker, små joller, speedbåde og lignende. Altså også lystbåde.

Føreren af ethvert skib skal forud for hver rejse sikre, at den planlagte rute fra afgangshavnen er planlagt ved anvendelse af tilstrækkelige og relevante søkort og andre nautiske publikationer, der er nødvendige for den forestående rejse, indeholdende præcise, komplette og opdaterede oplysninger vedrørende sejladsbegrænsninger og farer, der er af en permanent eller forudsigelig natur, og som er relevante for skibets sikre sejlads.

Desuden har man pligt til at svare på opkald på skibradioen.

Ingen brok fra erhvervssejlere

Ovenstående regler gør, at det ikke er noget stort problem hvis et fragtskib er på vej ind i vindmølle-konstruktionsområdet.

Den vagthavende på fragtskibet får over skibsradioen at vide at han er på vej ind i et konstruktions område. Samt at det anbefales, at kursen ændres. Og de gør, hvad de får besked på, fordi det viser at de ikke har lavet deres planlægning ordentlig. Det vil ingen erhvervssejler have siddende på sig, for så står myndighederne på kajen, når skibet kommer i havn.

Lystsejlere er en helt anden historie

De færreste lystsejlere svarer på opkald på radioen.

-Har båden ikke AIS, har jeg ikke anden mulighed end at kalde med position, kurs og fart. Når jeg gør det, har jeg altså set og plottet dig. Vil jeg fange dig, gør jeg det! Du slipper ikke for at snakke med mig, med mindre jeg beslutter det! fortæller Torben Ethelfeld. Det skriver minbaad.dk. Og han fortsætter:

– Så kære lystsejlere; når nogen kalder en båd på VHF radioen, med angivelse af position, kurs og fart, er det en god ide at svare. Også hvis det kun, måske er dig. Det kunne jo også være en der ville advare dig om, at du var tæt på at komme i en situation, hvor du vil miste dit skib. Eller en der havde brug for hjælp.

Indkørsel forbudt

Når Torben Ethelfeld eller hans styrmand kalder lystsejlere, er de som regel i fare for at redde sig en ordentlig bøde og et erstatningsansvar, der efterlader dem uden bil, båd og hus.

Man står rigtig dårligt rent juridisk, hvis man er sejlet ind et sted, hvor der klart og tydeligt i søkortet, er markeret indkørsel forbudt symboler.

Svar på din VHF

Torben Ethelfeld oplever som regel, at han, når han forsøger at komme i kontakt med en lystbåd, kan blive ved med at kalde, ofte helt forgæves.

For at fange opmærksomheden hos lystsejlere der ikke svarer, kan han sende en af de hurtiggående crewbåde efter dem. Når crewbåden er så tæt på, at lystbåden er ved at blive sejlet ned, så virker radioen pludselig fint.

Ofte viser det sig at de ikke kender vagtholdsbekendtgørelsen, så de ved ikke, at lige meget, hvad de siger, så fortæller de Torben Ethelfeld, at deres båd ikke er i sødygtig stand. Forklaringen om, byggepladsen ikke er i deres søkort, holder ikke. For de skulle have rettet deres kort, inden de sejlede ud, for at være sødygtig.

-Det nytter heller ikke at sige, at man ikke ved, hvor man er. For så har man jo ikke planlagt sin rejse ordentligt, afslutter Torben Ethelfeld.

Kommentarer