Store Heddinge

Solcelleejere snydt for lukrativ tilskudsordning

Store Heddinge: Mindst 7 lokale familier nåede ikke med i den gamle solcelleordning på grund af IT-problemer

DR’s forbrugermagasin Kontant havde onsdag aften fokus på hundredevis af nybagte solcelle-ejere, der selv om deres anlæg er købt og installeret i tide, ikke nåede med i fordelagtig tilskudsordning, på grund af problemer med elselskabernes It-systemer.

Hvis de nybagte solcelleejere ikke kommer med i den gamle ordning, kan de risikere at gå glip af op imod 100.000 kroner hver.

René Kristensen fra Stevns El-Service har tilmeldt 7 kunder rettidigt i november 2012 via DONG’s hjemmeside. Men ingen af dem er kommet med i den tilskudsordning, der fik dem til at investere i solcellerne.

– DONG påstår at de ikke har fået stamdatabilaget, men jeg er helt sikker på, at vi har uploadet disse. Det må være systemet, som har været overbelastet og smidt de her vedhæftede dokumenter, siger direktør René Kristensen til DR’s forbrugermagasin Kontant. Stamdatabilaget indeholder detaljerede oplysninger om anlæggets ydeevne.

Ifølge DONG har Stevns El-Service glemt at vedhæfte bilaget seks ud af syv gange på samme dag den 22. november. Det skriver dr.dk. Men netop den dag gjorde IT-systemet store kvaler, fortæller René Kristensen:

– Vi havde svært ved at finde ud af, om der var vedhæftet et dokument i en af vores tilmeldinger. Derfor ringede vi ind og fik besked om, at DONG endnu ikke ville åbne sagen. Men medarbejderen kunne se en vedhæftet fil og det beroligede os, siger René Kristensen.

En familie, der sidste år købte solpaneler til parcelhuset i Helsinge, opdagede i marts at deres elselskab DONG ikke har registreret dem under den gamle lukrative ordning. Deres el-installatør har uploadet stamdataskemaet på DONG’s hjemmeside den 6. december 2012. DONG har modtaget tilmeldingen, men mangler stamdatabilaget.

Familien i Helsinge overvejer nu et sagsanlæg mod el-installatøren, men håber problemet forinden bliver løst af politikerne.

DR’s forbrugerprogram Kontant mener at der er “flere hundrede” sager på landsplan. I alle sager er et manglende eller ufuldstændigt stamdatabilag med til at ekskludere en familie fra ordningen.

– Vi har ikke noget kendskab til at stamdatabilag, der var vedhæftet er forsvundet i systemet. Det billede kan jeg slet ikke genkende, siger teknisk direktør Jens Jakobsson, Dong. Han afviser al snak om IT-kaos.

– Jeg kan aldrig garantere at systemet har været helt upåklageligt og der kan ha’ været tidspunkter, hvor det ikke har været tilgængeligt for installatøren.

– Det er installatørens ansvar at sikre, at alt er afleveret til tiden. I de her sager er vi blot et ekspeditionskontor, siger Jens Jakobsson.

René Kristensen har indsendt sagerne til Energiklagenævnet. Men de melder om flere måneders sagsbehandlingstid. Ingen af de syv kunder har endnu truet med et eventuelt sagsanlæg mod hans firma.

Kommentarer