Stevns anbefaler den sydlige vejføring
’Med rapporten fra Vejdirektoratet står vi med dokumentation i hånden for, at der er en stor trafikal udfordring i Stevns Kommune. Det er en befrielse at få de faglige eksperters ord for, at vores oplevelse af at stå med en urimelig trafikal udfordring er helt reel. Vi har vidst det i årevis – men nu har vi det også sort på hvidt’, udtaler borgmester, Anette Mortensen.
Rapporten drager ikke nogle endelige konklusioner, men beskriver den kompleksitet, der er i valget af en ny vejføring. Rapporten bringer desuden flere nuancer og perspektiver frem, end hvad der tidligere har været fremme.
Anette Mortensen udtaler videre:
’Den største overraskelse i rapporten for mig er størrelsen på det udviklingspotentiale, som en linjeføring fra Klippinge over Hårlev med tilslutning ved afkørsel 34 på sydmotorvejen kan bringe til Stevns. Der er tale om potentialer, som langt overstiger, hvad nogen har forventet. Det er da også netop omfanget af dette udviklingspotentiale, der gør, at vi nu kan stå med et enigt Økonomiudvalg, som alle peger på den sydlige linjeføring. Når vi gør fordele og ulemper i Vejdirektoratets rapport op, kan vi slet ikke tillade os at vende ryggen til det potentiale, den sydlige linjeføring giver os’.
Beslutningen om, hvilken vejføring det forhåbentlig skal ende med, er ikke Stevns Kommunes alene. Den skal tages i fællesskab med Køge Kommune, som skal lægge jord til en del af vejen.
’Min fornemmelse er, at et flertal i Køge Byråd også ønsker den sydlige linjeføring. Derfor handler det nu om, at vi snarest muligt sætter os sammen og i fællesskab sikrer, at vi kommer videre. Vi har nået et stort og vigtigt skridt med forundersøgelsen, som vi har god grund til at glæde os over, og jeg vil derfor gerne rose og anerkende det forarbejde og de personer i forligskredsen på Christiansborg, som sikrede at den blev en realitet. Vi står nu stærkere end tidligere’, slutter Anette Mortensen.
Næste skridt i arbejdet på at få en statsvej til Stevns består i at afsætte midler til at lave en VVM-redegørelse, som beskriver vejens påvirkning på miljøet. Herefter skal der afsættes penge til at etablere selve vejen. Begge dele forudsætter et flertal i Folketinget.
Det er også Folketinget, som i sidste ende beslutter den præcise placering af vejen.
Kommentarer