Store Heddinge

Stevns Kommune går foran i læseløft

erikstrup_skoleafdeling

Stevns Kommune: Et nyt banebrydende projekt i Stevns Kommune giver forældre med læsevanskeligheder bedre redskaber til at hjælpe deres børn med lektierne

Stevns Kommune har i samarbejde med VUC Storstrøm simpelt hen tilbudt dem en plads på skolebænken, og så lærer forældrene det samme som deres børn.

– I folkeskolen er vi vant til at give særlige tilbud til børn med læsevanskeligheder. De børn har behov for at lære på en anden måde, og derfor har vi i Stevns Kommune udviklet et nyt læse- og skrivekompetenceprojekt, som vi har afvikle for udvalgte elever på alle kommunens tre skoler i dette efterår. Det fortæller Jannick S. Morten, som er skoleleder på Store Heddinge Skole og samtidig tovholder på kommunens læse- og skrivekompetencecenter.

Det nye projekt skal bl.a. give eleverne troen på deres egne evner ved at øge deres læse- og skrivefærdigheder samt forbedre deres it-kompetencer, så de bliver selvhjulpne og kan anvende it i deres opgaveløsning.

– Men udover at give børnene et løft har vi erkendt, at vi kan komme endnu længere med børnene, hvis vi får forældrene med på banen. En aktiv støtte til lektierne er nemlig alfa og omega i forhold til at få børnene så langt som de kan. Men hvis forældrene selv har svært ved at læse og skrive, eller blot er kommet lidt for langt væk fra, hvordan det er at gå i skole, så kan det være rigtig svært at støtte sine børn. Derfor har vi sammen med VUC Storstrøm udviklet et koncept, hvor vi har tilbud udvalgte forældre til børn med læsevanskeligheder at komme tilbage på skolebænken i et undervisningsforløb, hvor de blev undervist efter den samme metode som deres børn. Dermed får forældrene langt bedre forudsætninger for at støtte deres børn uden for skolen,  slutter Jannick S. Mortensen.

Læs også: Kommunen underviser også de ordblindes forældre

Karina Christensen er en af de forældre, som har været tilbage på skolebænken:

– Jeg har valgt at takke ja til dette tilbud, da jeg føler en frustration, når min søn skal lave lektier. Frustrationen er nok størst, fordi jeg ikke selv er ordblind, og derfor ikke kan forholde mig til, hvor svært det er. Eller hvor svært det er at blive ’presset’ til at læse, når man ikke kan.

På kurset mødte Karina andre voksne med samme problemer og frustrationer.

– Det var dejligt at få muligheden for at dele erfaringer, både gode og dårlige, uden at man føler sig ’dum’, misforstået eller set ned på, fordi ens søn ikke lige kan læse. At vores lærere begge arbejder med voksne, som har disse problemer, gjorde kun kurset bedre. De ved, hvad der bevæger sig af ting inden for dette område, og hvad man kan gøre af nye tiltag derhjemme, fortæller Karina.

– Vi havde også undervisning, hvor vi lærte de samme ting, som vores børn lærte på kurset, og fik opdateret elementær grammatik. Alt det har gjort, at frustrationerne nu er væk, og at det igen er en god oplevelse, både for min søn og jeg at lave lektier, slutter Karina.

– Vi ser et stort potentiale i et koncept som dette og tror på, at vi kan udbrede det andre steder. Vi tilbyder forældrekurser i flere byer, men det er første gang, vi har indgået i et tæt samarbejde som dette med kommune og skole. Der har været rigtig god respons fra forældrene, og vi vil fremover invitere andre kommuner til at tage del i succesen, udtaler uddannelseskonsulent Birgitte Jæger Hoff fra VUC Storstrøm.

Fakta

Undervisningen for forældrene startede medio september 2013 og sluttede igen medio december 2013 – i alt et forløb på 13 uger.

Undervisningen foregik på Store Heddinge Skole og var gratis at deltage i. For at få tilbud om forældreundervisning bliver forældrene testet for at afdække om de har behovet. Undervisningen for forældrene handler f.eks. om:

• Grammatik

• Boganmeldese

• Genrekendskab

• Billedanalyse

• Tekstanalyse

• Ordklasser

• Læsestrategier

• Søgning på internettet

• Introduktion

• til it-hjælpemidler

Kommentarer