Stevns Kommune: Trafikplanen for den statslige jernbane er ikke ambitiøs nok
Stevns Kommune har netop indsendt et høringssvar vedr. trafikplanen for den statslige jernbane.
Høringssvaret indeholder en række forslag, som vil forbedre mulighederne for at høste det store potentiale, der er for at udvikle den kollektive trafik.
– Jeg er ærgerlig over, at Trafikplanen ikke er mere ambitiøs i forhold til at høste det store potentiale, der ligger i at udvikle den kollektive trafik, og så skuffer det mig, at planen ikke tilgodeser de stevnske pendlere i højere grad, udtaler Steen S. Hansen, 1. viceborgmester i Stevns Kommune og tilføjer:
– Vi har et stort potentiale for at kunne flytte pendlere fra biltrafik til kollektiv trafik, men det forudsætter selvsagt en effektiv forbindelse, og det lægger den nuværende plan ikke op til. Hvis vi mener alvorligt, at vi vil udvikle den kollektive trafik, så må vi også tilbyde løsninger, som er værdifulde for pendlerne og et reelt og seriøst alternativ til at tage bilen, slutter Steen S. Hansen.
Trafikplanen for den statslige jernbane omfatter perioden fra 2017-2032.
Stevns Kommune har otte bemærkninger til trafikplanen:
1 – Fastholde 15 min. drift mellem Rødvig/Faxe Ladeplads og Køge
Stevns Kommune ønsker at fastholde den 15 min. drift, der er i dag modsat den 30 min. drift, Trafikplanen læg-ger op til. Stevns Kommune vurderer, at man kun kan øge passagertallet i den kollektive trafik mellem Rødvig og Køge ved at fastholde 15 min. drift. Ved 30 min. drift vil tallet falde.
2 – Korrespondance mellem regionalbanen til Rødvig/Hårlev/Køge og Københavns Hovedbane-gård/Næstved
Stevns Kommune ønsker en skiftetid mellem togene i Køge på maksimalt 5 min.
3 – Samlingspunkt i Køge
Trafikplanen lægger op til, at togene mellem Næstved og København korresponderer på Haslev Station, og der er ikke nævnt et nordligere samlingspunkt. Stevns Kommune foreslår, at Køge Station også bliver samlingspunkt, da der her er adgang til lokaltog, S-tog, regionaltog og bybusser.
Stevns Kommune foreslår desuden at etablere yderligere en perron på Køge Station, så man kan afvikle to samtidige regionaltog og lokaltog, da det er en forudsætning for en sammenhængende køreplan i fremtiden.
4 – De lokale passagertal skal indgå i trafikplanen som vækstpotentiale
Der er et stort potentiale i at flytte pendlere fra den lokale trafik videre over i den regionale, kollektive trafik. Derfor bør dette potentiale indgå i Trafikplanen.
Stevns Kommune vurderer, at 30-35.000 borgere i Stevns og Faxe kommuner kan blive fremtidige brugere af den kollektive trafik.
5 – Stop ved alle stationer svækker mulighederne for fremgang i den kollektive trafik
Trafikplanen lægger op til, at toget skal standse ved alle stationer mellem Nivå-København-Køge-Næstved. Stevns Kommune lægger op til, at toget skal standse ved færre stationer, da en længere rejsetid vil svække udviklingspotentialet.
6 – Omstigning ved Ny Ellebjerg mod Kastrup Lufthavn
Stevns Kommune er positive over for den foreslåede mulighed for omstigning i Ny Ellebjerg til tog mod Kastrup.
7 – Køge til Køge Nord som flaskehals
Trafikplanen omtaler flere steder strækningen mellem Køge og Køge Nord som en flaskehals, fordi strækningen kun har ét spor. Dette finder Stevns Kommune ikke er holdbart, og foreslår strækningen udviddet med et spor i kommende projekter.
8 – Forlængede perroner på Ølby Station
Stevns Kommune foreslår at forlænge perronerne på Ølby Station for at gøre køreplanen mere robust – f.eks. i forbindelse med forsinkelser
Kommentarer