Store Heddinge

Store Heddinges fremtid ser lysere ud

store-heddinge1

Store Heddinge: Nye butiksåbninger og stigende optimisme er tegn på at udviklingen er ved at vende.

Stevns Erhvervsråd, Store Heddinge Borger- og Handelsstandsforening, Stevns Kommune og Væksthus Sjælland er klar med en fælles strategi for, hvordan Store Heddinge bliver en mere attraktiv handelsby.

Tomme butikslokaler og til-salg-skilte i vinduerne har været et syn, der jævnligt har mødt de handlende i Store Heddinge igennem de sidste år. Store Heddinge, der er Stevns’ købstad, er som så mange andre mindre provinsbyer blevet ramt af en udvikling, hvor detailhandlen flytter til større handelsbyer, centre og på internettet.

Fire nye butiksåbninger på et halvt år og blomstrende markedsdage på byens torv om onsdagen, tyder dog på, at udviklingen er ved at vende, og der er optimisme at spore hos byens erhvervsdrivende. For at tilskynde den positive udvikling, gik Store Heddinge Borger- og Handelstandsforening, Stevns Erhvervsråd, Stevns Kommune og Væksthus Sjælland i efteråret sammen i et projekt, der har til formål at udvikle ”et attraktivt handelscentrum for de lokale borgere og turister.”

Inspireret af Vejle

Projektet har blandt andet budt på flere inspirationsture til Vejle. Selvom Vejle og Store Heddinge normalt ikke er to byer, man forbinder med hinanden, giver det god mening at kigge mod byen i vest ifølge Erhvervschef i Stevns Erhvervsråd, Thomas Christensen.

– Selvom Vejle er en noget større handelsby, har byen et centrum, der i opbygning minder om Store Heddinges. Samtidig har Vejle arbejdet målrettet med at udvikle deres handelscentrum gennem de sidste 20 år og er lykkedes godt med det, forklarer Erhvervschef Thomas Christensen.

For sikre et holdbart projekt med bred opbakning har det været vigtigt at inddrage butiksejerne, udlejerne, politikerne, de kommunale planlæggere og borgerne i processen, der for nyligt mundede ud i en strategi.

Strategien går kort fortalt ud på at skabe en sammenhængende indsats, der gør byrummet mere attraktivt at opholde sig i, øger vareudbuddet, højner kvaliteten af oplevelserne i butikkerne samt styrker samarbejdet mellem de forskellige interessenter.

– Vi har en lang idéliste med tiltag, som vi står overfor at skulle sætte i gang. Alt vi mangler, er en prioritering af indsatserne og en handlingsplan for deres realisering, fortæller Tim Warner, der er formand for Store Heddinge Borger- og Handelsstandsforening. Han forventer, at de første initiativer allerede bliver sat i søen sidst på foråret.

Pendler-onsdag

Et af fokuspunkterne handler om, at butikkerne skal være mere imødekommende overfor kunderne. Det kunne blandt andet være med længere åbningstider, så de mange pendlere, der bor i kommunen, kan nå at handle efter arbejde. En lang række af byens butikker er allerede gået sammen om at holde længere åbent hver onsdag, der er udnævnt til ”pendler-onsdag”.

Hvis borgerne fra Stevns skal handle i Store Heddinge fremfor at køre til større byer udenfor kommunen, er det samtidig vigtigt, at butikkerne kan tilbyde de varer, som kunderne efterspørger. Derfor har det været vigtigt for projektgruppen at undersøge, hvad det er for nogle butikker, Store Heddinge mangler.

Bare tæer for ny skobutik

Siden byens eneste skobutik lukkede sidste år, har Store Heddinge Borger -og Handelsstandsforening og Stevns Erhvervsråd arbejdet ihærdigt for at få en ny til byen – så ihærdigt, at de i januar smed skoene i en opsigtsvækkende kampagne, hvor de opfordrede folk til at starte en skobutik op.

Hvis nogen har mod på at starte butik i byen, står handelstandsforeningen og erhvervsrådet klar til at inddrage banker, leverandører og udlejere i processen, så Store Heddinges sidste tomme lokaler kan blive fyldt op.

Fakta: En del af turisterne, der besøger Stevns Klint, besøger også Store Heddinge.

Succesparametre for udvikling af St. Heddinges handelscentrum

  • Der er butikker i alle butikslokaler
  • Detailhandlen følger udviklingen i de til stadighed ændrede handelsmønstre
  • Flere mennesker færdes eller opholder sig i længere tid i bymidten
  • Andelen af det samlede forbrug på udvalgsvarer stiger
  • En større del af de lokales samlede indkøb bliver lagt i Store Heddinge
  • Butikkerne oplever vækst i omsætning og bundlinje
  • Andelen af beskæftigede i detailhandlen stiger
  • Der er adgang til finansiering af nye butikker og udvidelse af eksisterende
  • Der er opbakning til fælles initiativer og indsatser blandt de handlende

Kommentarer