Takststigninger: Færre vil benytte offentlig transport
’Takst Sjælland’ er trådt i kraft, og det har store økonomiske konsekvenser for pendlere fra Stevns, der nu overvejer bilkøb i stedet for at tage toget.
Søndag den 15. januar trådte Movias nye takstsystem ’Takst Sjælland’ i kraft. Det betyder at der nu kun er én takst på Sjælland, hvor der førhen kunne være forskellige priser, alt efter om man rejste i Sydsjælland, Vestsjælland eller hovedstadsområdet.
De stigende tog- og buspriser kommer især til at ramme pendlere fra Stevns, da de skal betale hele 4.980 kroner mere om året for et periodekort til København. Sammenlignet med de nuværende priser, er det en stigning på 30 procent.
Læs også: Ny transportministers svar til stigende togpriser
Prisstigningerne har fået negativ modtagelse af både borgere og borgmestre i yderkommunerne. Mange frygter at flere vil fravælge offentlige transportmidler.
– Der er flere borgere, der vil tage bilen i stedet. Hvis der er noget, vi ikke har brug for nede i området omkring Køge, så er det, at der kommer flere biler på motorvejssystemet, siger Steen S. Hansen (S), formand, Plan- og Teknikudvalget til TV Lorry.
Læs også: Takstharmonisering koster mange penge for borgere i Stevns
I Gribskov Kommune er det også blevet dyrere for borgerne at tage toget til København.
– Det er noget møg, fordi det ikke understøtter den vækst, som vi har godt gang i vores kommuner. Man kan sukke lidt over, at man laver et system, der er mindre fleksibelt, siger Kim Valentin (V), borgmester, Gribskov Kommune.
Borgmesteren i Halsnæs Kommune giver også de nye takster en kølig modtagelse.
– Det er meget voldsomt og derfor også politisk uklogt, det der er blevet gjort, siger Steen Hasselriis (V), Borgmester i Halsnæs Kommune til TV Lorry.
Reformen er besluttet i tæt samarbejde med DSB, Metro, Trafik- og Byggestyrelsen og Transport- og Bygningsministeriet. Der er tale om en af de største reformer af priserne i den kollektive trafik siden 1970’erne
Kommentarer