Turisterne er glade for Stevns
Stevns Kommune har målt turisternes tilfredshed med Stevns, og heldigvis er de fleste glade for oplevelsen.
Undersøgelsen fremhæver naturen og atmosfære som positivt, mens vi godt kan gøre mere for at få flere oplevelser.
På den såkaldte NPS-skala, som viser hvor villig man er til at anbefale et produkt til andre, scorer Stevns 66, hvilket er et rigtig flot resultat, når det på landsplan ligger på 62. Samtidig ligger den generelle tilfredshed med Stevns som turistmål på 4,6 på en skala, hvor 5 er det bedste, hvilket svarer til landsgennemsnittet.
–Undersøgelsen bekræfter heldigvis det, jeg havde på fornemmelsen inden, vi gik i gang. Nemlig at vores turisme- og erhvervsaktører samt engagerede ildsjæle gør det rigtig godt her på Stevns. Vores gæster er overvejende så tilfredse med Stevns, at de vil anbefale os til andre, hvilket jeg anser for et væsentligt kvalitetsstempel, fortæller Mikkel Lundemann Rasmussen, der er formand for Arbejdsmarked, Erhverv og Turisme i Stevns Kommune.
De ting turisterne fremhæver ved Stevns er isæt kommunens smukke naturoplevelser og den atmosfære, der hersker på Stevns. Og så er turisterne generelt rigtig godt tilfredse med den måde, vi vedligeholder besøgsstederne på (perlerne langs Stevns Klint) og befolkningens venlighed.
Mikkel Lundemann Rasmussen tilføjer:
–Det glæder mig rigtig meget, at lokalbefolkningen tager så godt imod turisterne, for det betyder alt andet lige meget for oplevelsen at blive mødt af et venligt og imødekommende menneske, som brænder for at dele ud af Stevns.
Undersøgelsen viste også, at der er nogle steder, hvor Stevns som turistmål med fordel kan forbedre sig:
–Vi kan se, at vi har noget arbejde i at tilbyde vores gæster flere oplevelser undervejs i et besøg. Det kan vi både a-rbejde med ved at udvikle flere oplevelser i samarbejde med lokale turismeaktører og ved at blive bedre til at fortælle om de oplevelser, der allerede er her i Stevns og i den nære omegn, slutter Mikkel Lundemann Rasmussen.
Samtidig efterlyser turisterne flere muligheder for shopping og bedre vejr. Stevns Kommunes vil forsøge imødekomme dette ved at give de mange besøgende større kendskab til lokale aktører og aktiviteter. I forhold til vejret kan Stevns Kommune ikke sikre solskin hver gang, men der kan arbejdes på flere muligheder for ly for en regnbyge, så oplevelsen bliver en, der også kan nydes, selvom vejret ikke viser sig fra sin bedste side.
Udvalgte facts fra undersøgelsen
I alt har ca. 300 deltaget i undersøgelsen, som er lavet i løbet af tre måneder i 2019.
Deltagerne er blevet interviewet ved forskellige destinationer langs Stevns Klint samt Rødvig Lystbådehavn.
78 % af de adspurgte er feriegæster med mindst én overnatning i nærheden eller på anden lokation (altså udefrakommende overnattende gæster).
22 % er folk, der kommer hjemmefra på en dagsbesøg.
Ca. 37 % af vores besøgende er rejsende med børn.
Kommentarer