Store Heddinge

Tyskerne har fået nyt bookingmønster

Hos Feriepartner Møn & Stevns i Stege har sommeren 2018 været særdeles god, når det handler om bookinger, forklarer direktør Jesper Blomberg.

”Jeg kan ikke pege på den gode sommer som årsag. I min optik er årsagen snarere, at feriesæsonen har været særdeles komprimeret. De to store bundesländer Nordrhein-Westphalen og Niedersachsen har begge haft deres hovedferie samtidig med Danmark, og vi kan tydeligt se på vores grafer, at vi har solgt lidt flere af de dyre uger i højsæsonen. Vi er på den gode side af 95% booket, så der har været travlhed i butikken” siger Jesper Blomberg.

For 2019 forventer Jesper Blomberg, at der igen kommer lidt spredning på sæsonen, hvor Nordrhein Westphalen og Niedersachsen har feriesæson fra medio juli til ultimo august.

Stadig gæster i august

Til gengæld ser august 2018 ud til at blive en smule dårligere sammenlignet med 2017:

”For august ligger vi 6-8 procentpoint under kurven i forhold til sidste år. Men vi kan se, at der netop nu kommer rigtig mange kortfristede bookinger – 3-5 dage før ankomst – på vores ’last-minute’-tilbud. Ikke kun fra Danmark, men også Tyskland og Holland. Faktisk har vi tre gange så mange kortfristede bookinger i forhold til sidste år, så det er ikke et normalt syn. De kolleger i branchen, der tror, at det er slut for i år, kan få sig en overraskelse – der kommer stadig gæster nu,” siger Jesper Blomberg.

Tyskerne har ændret booking-mønster

Jesper Blomberg hæfter sig ved, at de tyske sommerhusgæster tilsyneladende har ændret adfærd:

”Tyskernes inspirationsfase har ændret sig: Hvor man førhen sagde, at tyskerne brugte juleferien til at søge inspiration og booke sommerhus, så ser vi nu, at de gode sommerhuse ofte bliver booket, allerede inden de tyske gæster overhovedet er taget hjem fra ferien – altså helt op til et år i forvejen,” siger Jesper Blomberg.

”Samtidig bruger tyskerne længere tid til at søge inspiration. Nu kan de godt bruge både julen, januar, februar og marts til at overveje sommerferien, og så booker de blot 1-4 måneder i forvejen. Vi ser et senere og senere booking-mønster,” siger Jesper Blomberg.

”Og det betyder, at vi alle sammen skal have mere is i maven. Både vi i udlejningsbureauerne og husejerne må indstille os på, at tyskerne booker senere. ”

Men selv om tyskerne har ændret booking-mønster, har de dog ikke ændret på, hvor de henter inspiration og booker:

”Selv om online fylder mere, så kan vi se, at 64% af de tyske sommerhusgæster lader sig inspirere af offline-medier, altså magasiner, kataloger, outdoor osv. Selv om der sker en stigning i visninger på de mobile platforme, så er det altså først, når familien sidder foran pc’en, at der bliver konverteret,” siger Jesper Blomberg.

Kommentarer