Undersøgelse om børns læseevner giver Anders And vind i sejlene
Bekymrede bedsteforældre bestiller fysiske magasiner til unge mennesker, efter stor undersøgelse har konkluderet, at skolebørns læsefærdigheder bliver forringet af for meget læsning på digitale enheder.
I oktober bragte Politiken en artikel om den store internationale undersøgelse ePirls, som har kortlagt, hvordan skolebørns læsefærdigheder påvirkes af, at skolerne i stigende grad udskifter papir og bøger med digitale enheder. Undersøgelsen konkluderer, at det har en negativ indvirkning på børnenes motivation for at læse, koncentrationen samt deres læsefærdigheder, når læsningen foregår digitalt.
Bladkiosken sælger abonnementer til en lang række fysiske magasiner blandt andet med indhold til børn og unge som Anders And og fodboldmagasinet GOAL. Her kan man tydelig mærke, at undersøgelsen med sine konklusioner har gjort forældre og bedsteforældre urolige. Siden oktober har Sanne Gleerup, indehaver af Bladkiosken, fået mange telefoniske henvendelser fra bekymrede forældre og bedsteforældre, der ønsker, at der ligger et abonnement på et fysisk magasin under juletræet til deres børn og børnebørn.
– Jeg vil kalde det, som vi har oplevet i den seneste tid, for en telefonstorm. Ofte bestiller vores kunder de fysiske magasiner online, men mange har ringet den sidste måned. Det er især bekymrede bedsteforældre, der vil sikre sig, at børnebørnene får læsestof i bogform eller som magasin til jul, siger Sanne Gleerup.
Fordobling af salget
Bladkiosken har solgt flere magasiner målrettet unge i november måned end de tre foregående måneder tilsammen, og de forventer mindst en fordobling af salget af magasiner til unge i november måned sammenlignet med året før.
Undersøgelsen og den efterfølgende stigende interesse for fysiske magasiner viser ifølge Sanne Gleerup, at man skal passe på med at afskrive bøger og fysiske magasiner helt fra børnenes hverdag.
– Jeg håber, at flere danskere har fået øjnene op for, at man altså sagtens kan have en digital dagligdag og samtidig bruge fysiske tekster som bøger og magasiner, når børnene skal øve sig i at læse derhjemme, siger Sanne Gleerup.
Ekspert: Find en balance
Jeppe Bundsgaard er professor på Danmarks Pædagogiske Universitet. Han forklarer til Politiken i oktober, at man skal tage den nye undersøgelse alvorligt. Men det betyder ifølge professoren ikke, at man skal blive bange for, at børnene bruger de digitale platforme til at læse på. Men man skal finde en balance.
– Ligesom tekstforståelse er vigtig for læring, er det også ekstremt afgørende at kunne begå sig digitalt. Og det viser undersøgelsen, at danske børn er gode til. Så det er ikke kun negativt. Men derfor er det alligevel vigtigt, at papiret ikke forsvinder, da det ser ud til, at det er vigtigt for læsningen generelt, udtaler Jeppe Bundsgaard til Politiken.
Undersøgelsen af danske elevers læseevner har testet 2.506 elever i 4. klasse. Resultatet viser, at antallet af elever, der siger, at de nyder at læse, er faldet fra 44 procent i 2011 til 36 procent i 2016. Antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen, er steget fra 50 procent i 2011 til 60 procent i 2016. Undersøgelsen viser også, at der er et fald i antallet af elever, der selv vurderer, at de har nemt ved at læse.
Kommentarer