Store Heddinge

Virtuelle konsultationer er en vinder

Holbæk Sygehus og Region Sjælland vinder Sammenhængsprisen 2019 for virtuelle konsultationer. Projektet sparer i gennemsnit patienterne for 50 kilometer på landevejen pr. konsultation.

Der var tæt løb, da årets fire digitaliseringspriser onsdag formiddag blev uddelt ved konferencen Offentlig digitalisering 2019 i Aarhus Musikhus. Sammenhængsprisen gik til Medicinsk Afdeling på Holbæk Sygehus, som blev præmieret for at tilbyde patienterne videokonsultationer med lægen, sygeplejersken eller diætisten.

– Vi er utrolig stolte over at modtage Sammenhængsprisen, for sammenhæng er netop nøgleordet for alt, hvad vi foretager os i Medicinsk Fælles Ambulatorium. Både sammenhæng mellem de medicinske specialer, mellem sektorer og sammenhæng i patientens liv, siger ledende overlæge på Medicinsk Afdeling Henrik Ancher Sørensen, der var i Aarhus for at modtage prisen på afdelingens vegne.

Konsultationen kan foregå hjemmefra

Holbæk Sygehus er i forvejen kendt for at tilbyde sammenhængende forløb for kronikere og patienter med multisygdom. For tre år siden åbnede Medicinsk Fælles Ambulatorium med det banebrydende koncept “samme dag under samme tag”, hvor lægerne taler sammen på tværs af specialer, så patienten kommer i centrum. Konceptet betyder også, at mange patienter har fået reduceret antallet af årlige besøg på sygehuset væsentligt.

Med projektet “Virtuelle konsultationer i gode sammenhængende patientforløb” går afdelingen nu et skridt videre med at skabe sammenhæng for den enkelte patient, idet flere og flere konsultationer kan foregå hjemmefra.

Projektet handler om at spare patienterne for en tur på landevejen, hvis samtalen med lægen eller sygeplejersken lige så godt kan foregå hjemme ved stuebordet. Ved hjælp af en smartphone, en tablet eller en almindelig computer samt en særlig app, kan de mange årlige konsultationer, som især kronikere og multisyge patienter har, skæres ned til nogle få.

For patienterne betyder det, at de i gennemsnit sparer 50 kilometers transport pr. besøg – og patienter i den erhvervsaktive alder kan desuden undgå at tage fri fra jobbet for at komme en tur på sygehuset.

Mere tid til det væsentlige

Den virtuelle løsning på Holbæk Sygehus er et supplement til det eksisterende tilbud om at få en tid på sygehuset og møde lægen, sygeplejersken eller diætisten ansigt til ansigt. Det er således frivilligt for patienterne, om de vil deltage i projektet.

Og frivilligheden er vigtig, for de digitale løsninger skal passe til borgeren og ikke omvendt, siger regionsrådsformand Heino Knudsen:

– Digitale løsninger er en vinder, når de bliver brugt rigtigt. Vi skal skabe tid til det væsentlige, nemlig mødet mellem patient og sundhedspersonale. Det er de virtuelle konsultationer på Holbæk Sygehus et godt eksempel på. Vi kommer til at se meget mere af den slags i Region Sjælland fremover, men det er vigtigt for mig at sige, at menneskelig kontakt og digitale løsninger er to sider af samme sag hos os. Det skal være trygt, nært og nemt for patienterne, siger Heino Knudsen.

Kortere indlæggelsestid i sigte

Holbæk Sygehus har indtil videre afviklet virtuelle konsultationer for 200 ambulante patienter, og der er planlagt yderligere 450 konsultationer de kommende måneder. Det drejer sig eksempelvis om patienter med diabetes, højt blodtryk eller kronisk nyresvigt.

Ud af de 200 patienter har langt de fleste givet udtryk for, at de er tilfredse med forløbet, og at de fremover gerne vil fortsætte med at benytte den digitale kontaktmulighed.

Foruden tilbuddet til ambulatoriepatienter rummer projektet også en indsats rettet mod patienter, der er indlagt på medicinske sengeafsnit, men hvor der ud fra en lægefaglig vurdering er mulighed for at “indlægge patienten i eget hjem”, hvorefter patienten efter hjemkomsten kontaktes én eller flere gange af en læge eller en sygeplejerske.

Projektet er skabt som et forskningsunderstøttet OPI, altså et offentligt-privat innovationssamarbejde, mellem Region Sjælland og den danske virksomhed Viewcare, der blandt andet leverer digitale service- og sundhedsydelser til hospitaler.

Fakta om Digitaliseringsprisen

Digitaliseringsprisen er uddelt siden 2004 og har til formål at øge opmærksomheden om succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer i den offentlige sektor. Bag prisen står Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, DJØF, Rambøll, Dansk IT, KMD og Charlie Tango.
I 2019 uddeles prisen i fire kategorier: Innovationsprisen, Implementeringsprisen, Sammenhængsprisen og som noget nyt Genbrugsprisen.
Sammenhængsprisen gives til en offentlig institution eller myndighed, som har gennemført et digitaliseringsprojekt, der har bidraget til at gøre den offentlige sektor mere overskuelig og sammenhængende for borgere eller virksomheder eller på anden måde markant har gjort kontakten til institutionen eller myndigheden lettere for dem, markant har forbedret servicen, eller forbedret borgernes retssikkerhed, mobilitet, tryghed og trivsel.

Kommentarer