Hårlev

Bevægelse på skoleskemaet på Hotherskolen

dans_hotherskolen_1_2013

Hårlev: Lærere fra Hotherskolen har sat dans og kreativ bevægelse på skoleskemaet

Lærere fra Hotherskolen har været på dansekursus som blev afholdt af danseinstruktører fra Dansehallerne, og har sat dans og kreativ bevægelse på skoleskemaet. Lærerne dansede videre med elever fra 5a. og 5b. og har haft et workshopforløb over et par dage med dansere fra Dansehallerne som inspirerende frontfigurer.

Karina Danielsen, en af de deltagende lærere, mener, at workshoppen bedre kunne beskrives som kreativ bevægelse, da det ikke var en danseworkshop i traditionel betydning, men brugt som et redskab til at udtrykke sig på.

– Alle mødte op – bevægelserne gik i gang: sammen, to og to, og i grupper. Alle de elever, som vi troede ville holde sig tilbage, som de normalt gør – gav den fuld gas. Alle var glade, klar til næste udfordring, fortæller Karina Danielsen.

– Jeg synes, at det var rigtig godt for vi kunne være sammen med nogle vi ikke plejer at være sammen med. Jeg synes også, at jeg lærte noget helt nyt om at være kreativ og ikke være bange for at lave nogle fjollede ting. Jeg synes, at det var meget sjovt at blive ført af en anden, jeg synes, at vores opvisning var rigtig sjov, siger en af eleverne.

Sammen med lærerne skulle eleverne ”danse” sig vej til en bedre trivsel i klassen. Den skulle gøre dem opmærksomme på deres egen og andres kreativitet og mulighed for at udtrykke den frit i dagligdagen.

– Da vi evaluerede var det forskellige ting, de kunne lide, men faktisk ikke noget de ikke kunne lide, også selvom vores instruktør havde brugt ordet “dans”. Vi har siden brugt nogle af elementerne i dansktimerne og i idræt, og eleverne genkender og bruger dem med glæde, tilføjer Karina.

– Det var en meget sjov workshop, men det var også svært. Det var sjovt, at man også godt selv måtte finde på noget i stedet for at læreren sagde alt, hvad vi skulle gøre, fortæller en af eleverne

Workshoppen er en del af projektet Kreative Børn, som Stevns Kommune og 11 andre kommuner deltager i under kulturaftalen KulturMetropolØresund. Tanken bag projektet er at give løft og inspiration til lokalt at kunne bl.a. indarbejde de kreative fag i skoleskemaerne, og bruge det til at styrke børns generelle kompetencer. De første workshops blev afhold sidste år og vil løbe frem til 2015.

Man kan følge med de forskellige workshops og projektet Kreative Børn i Stevns Kommune på bloggen Kulturprojekt Stevns.

Kommentarer