Livsstil og forbrug

’Gamer-nørden’ er forældet – corona har bredt esport ud til flere

At gaming er ved at blive noget for alle, ses i både efterspørgsel og udbud af gamerdstyr som for eksempel, tastaturer, computermus eller gamerstole. Foto: PR.

Antallet af danskere, der spiller digitale spil, er steget med 60.000 efter seneste nedlukning, hvor det sociale liv i computerspillenes verden blev gjort interessant for flere.

Under corona har flere danskere fået øjnene op for at spille computer. Særligt er det konsollen, der har fået stor opmærksomhed med hele 32 procent flere nye brugere. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Mange har haft muligheden for at spille digitale spil i forvejen, og det, kombineret med en mere positiv omtale af gaming, har fået flere til at spille, mener psykolog og ekspert i gaming, Morten Saxtorff.

– Vi kaster os over gaming, fordi det er tilgængeligt i en verden, hvor alt andet er utilgængeligt. Det seneste år er gamingverdenen blevet omtalt positivt og som sted, hvor man stadig kan være social, trods corona, og det har tiltrukket mange, siger Morten Saxtorff.

Gaming er ikke længere farligt, men noget for alle

Antallet af konsolspillende kvinder blev mere end femdoblet under seneste nedlukning af Danmark. Foto: PR.

Det at game er ikke længere begrænset til et bestemt køn eller en bestemt aldersgruppe, særligt var det eksempelvis kvinderne, der overtog spillekonsollen i hjemmet under nedlukningen, hvor andelen gik fra 7000 til 37.000 konsolspillende kvinder. Gaming er dermed ved at brede sig ud til et langt større publikum, og det hænger, ifølge Morten Saxtorff, også sammen med en mere positiv omtale i medierne generelt, såvel som i forbindelse med corona:

– Vi er en hel generation, der er vokset op med computerspil, som er ved at rykke kulturen væk fra den dæmonisering, forskningen har ledt efter og trukket ned over gaming. Der er reelt ingen forskningsresultater, der beviser, at gaming er farligt eller skidt. Det er vi ved at komme igennem med nu, og det er med til at gøre gaming mere almindelig og accepteret.

At gaming er ved at blive noget for alle, ses også i både efterspørgsel og udbud af gamer-udstyr som for eksempel, tastaturer, computermus eller gamerstole.

– Vi er begyndt at mærke en stor interesse for gaming, og derfor vil vi selvfølgelig gerne være der for vores kunder også på det område, lyder det fra Jacob Borring Møller, dansk landschef for Biltema, der for nyligt har lanceret et produktsortiment af gamerudstyr.

Ifølge Esport Danmark spiller omtrent 730.000 unge computer 3-4 gange om ugen eller mere, ligesom 550.000 danskere på 55 år plus gør. Hos de modne gamere er der oftest tale om spiltitler såsom Wordfeud og Hjerterfri, som faktisk også tæller med som esport.

Kommentarer