Hårlev

Kommentar: Vedr. Lokaltog 15 min drift fra Hårlev – Køge og omvendt

Kommentar vedr. Lokaltog 15 min drift fra Hårlev – Køge og omvendt – Ingen udsigt til tog hvert kvarter på Østbanen, fra Hårlev Borger & Erhvervsforening.

Skrevet af: Johnny Andersen, Formand for Hårlev Borger & Erhvervsforening

Til. Regions udvalg Sjælland.

Skal Hårlev Borger & Erhvervsforening hermed komme med deres og Borgernes indsigelse og kommentar omkring denne udvikling , man kan sige at man ikke lige har brugt det man kalder borger inddragelse i denne sag eller givet mulighed for undersøgelser ect. Man har i vores verden lavet planer for drift og udvikling som regionen nu syntes det skal være i fremtiden . Og nu kommer man så med det koster 100 mill og trafik formanden mener det er smart med lokaltog til Roskilde .

Og det kan også godt være det er “smart” men det er så ikke lige smart for udviklingen i Hårlev området som er den nordvestlige del af Stevns Kommune .

HBE har i dag ca 1000 underskrifter for 15 min drift samlet ind i 3 lokale butikker indtil nu + vi har for nylig oprettet underskrift indsamling på PC .

Hvad betyder det så, jo den udvikling der er i gang med byggeri og bosætning i området går meget på at man kan tage toget hver 15 min og pt. er der ny byggeri med ca 150 huse i Hårlev. Ligesom salg af boliger går super stærkt i området .

Vi har planer om et parkerings og rejse anlæg i Hårlev ca. 125 biler hvor pendler fra Stevns og fakse kan holde med bilen og tage toget på job særligt mod København , og med denne plan vil Erhvervslivet koble sig på med service for pendlerne daglig vare bestilles og klar til fyraften – bilen kunne laves – cykler – og andre service funktioner .

Det ville også aflaste vejnettet omkring Køge og på motorvejen og vi ser brugen af alle muligheder for at undgå yderligere trafikproblemer for hele Stevns kommunes pendler ved at kunne tage toget i stedet for bilen .

Endvidere har vores kro fået ny ejer og dermed også grundlag for ud vikling af området og med den by-midte plan der ligger og dermed gøre det optimalt med udviklingen som vil gavne både Erhverv – Handel – Skolen – Børnehaven m.m.

Ligesom man nu er gået i gang med at flytte genbrugspladsen til det nye Erhvervsområde på Faksevej hvor Stevns Erhvervsråd og kommunen snart kommer med indsats for at få gang i salg og etablering af erhvervs firmaer .

Derfor vil denne udmelding være et stort tilbage slag for udviklingen i Hårlev men også af hele Stevns kommune så derfor håber HBE på at man vil genoverveje denne stillingtagen og forsætte med 15 min drift også efter 2020 og se om man ikke kan via forhandlinger med DSB eller andre om mulighederne for at finde kapital til de evt. 100 mill hvis der skal et spor mere til for at løse opgaven til Roskilde , jeg husker at Østbanen stoppede med at køre til Roskilde sidst i 70 erne , så man kan sige det er vel ikke et akut problem eller vi syntes udviklingen i området og Stevns Kommune må vægte højere da Stevns kommune i de grad trænger til udvikling på både Erhverv og bosætning .

Håber på en positiv dialog

Kommentarer