Land og by

Naturen er stadig populær efter genåbning

Foto: Naturstyrelsen.

2 år med corona: Tal fra udvalgte tællere i statens naturområder peger på, at flere bruger naturen end før corona. Samtidig søger vi inspiration til naturoplevelser som aldrig før.

Mange af os fandt vandrestøvlerne frem fra bagerst i skabet og indførte daglige gåture i naturen, da COVID-19 lukkede store dele af Danmark ned.

Her to år efter er naturen stadig et populært udflugtsmål, men nye tællertal fra de statslige naturområder viser også, at landets skove, enge og kyster har fået konkurrence.

I den tidlige sommer 2020 var der flere steder i de statslige naturområder mere end dobbelt så mange besøgende, end hvad der plejer på den tid af året. Det tal er nu faldet til et niveau, der ligger tættere på tallene fra før verden blev ramt af COVID-19 – dog stadig med stigning på 10-30 procent.

– Naturen var et lyspunkt for mange, da nærmest alt andet havde lukket. Nu er det meste af verden heldigvis åben igen, og der er mange ting, der konkurrerer om vores opmærksomhed. Alligevel er der noget, der tyder på, at naturen er flyttet ind i bevidstheden hos flere. Både når det handler om at nyde aftenkaffen ved den nærliggende kyst eller tage vandreture over flere dage. Det bliver spændende at følge udviklingen, siger Mads Jensen, kontorchef i Naturstyrelsen.

Naturstyrelsen har tællere i udvalgte naturområder, som tilsammen giver en indikation af både lokale og landsdækkende tendenser med de usikkerheder, der altid er forbundet med den slags tællinger.  

Interessen for naturoplevelser stiger stadig

Selvom de nye tællertal indikerer, at færre besøger naturen nu end under coronanedlukningerne, så oplever Naturstyrelsen en stadig stigende interesse for bl.a. at vandre, sove og spise under åben himmel. 

Trafikken på det landsdækkende kort over friluftsoplevelser udinaturen.dk stiger stadig og lå i 2021 på over 2,2 millioner unikke besøgende. Det er mere end tre gange så mange besøgende som i 2019.

Det tyder altså på, at vi bruger mere tid på at klikke os frem til nye udflugtsmål i naturen bag skærmen.

– Vi arbejder løbende på at gøre naturen mere tilgængelig for flere, eksempelvis via digitale løsninger som udinaturen.dk. Den store webtrafik giver et billede af, at danskerne i større omfang end tidligere har fået øjnene op for, hvad vores egen fælles natur kan tilbyde. Derfor er vores håb også, at interessen for naturen hænger ved, og at de kolde måneder bliver brugt på at planlægge forårets og sommerens oplevelser under åben himmel, siger Mads Jensen.

Det er især overnatning i naturen som folk efterspørger, når de klikker sig rundt på udinaturen.dk.

Kommentarer