Strøbyskolen har iværksætteri på skoleskemaet
Strøby: I samarbejde med Stevns Erhvervsråd og Fonden for Entreprenørskab har Strøbyskolen sat iværksætteri på skoleskemaet. Eleverne skal de næste 10 uger prøve kræfter med livet som selvstændig, og åbner i november deres egen butik i Store Heddinge.
Stevns Erhvervsråd har i en længere periode forsøgt at få iværksætteri ind i skolen, da det er vigtigt at introducere de unge mennesker for muligheden for at blive selvstændig. Nu starter de første elever fra 7., 8. og 9. klasse på valgfaget ’Iværksætteri & Entreprenørskab’.
– Vi har jo en stærk tradition for, at de virksomheder, som starter op i Stevns, både er bedre til at overleve og til at skabe arbejdspladser end virksomheder i resten af Sjælland og Danmark. Derfor er det også i torn i øjet, at vi har en del færre opstartsvirksomheder end gennemsnittet af kommunerne. Det er derfor vi i Stevns Erhvervsråd har kastet os ind i arbejdet med at skabe en endnu stærkere iværksætterkultur i Stevns, og en sådan opbygning af en kultur starter som så meget andet i folkeskolen med vores børn og unge, siger erhvervschef Thomas Christensen fra Stevns Erhvervsråd.
Onsdag den 31 august besøgte iværksætter- og virksomhedskonsulenten fra Stevns Erhvervsråd holdet for at introducere dem til iværksætter-verdenen. For at give eleverne et indblik i, hvordan livet som selvstændig er, havde han taget en ægte selvstændig erhvervsdrivende med.
– Der er både ups and downs, når man er selvstændig. Man bruger meget tid på det, men til gengæld er det en selv, der bestemmer alt, fortæller Jens Rolighed fra Rødvig Skibs- og Bådebyggeri, og han fortsætter:
– Man skal lave det man kan lide og brænder for, så hvis idéen er der, og den er god – så gør det!
Fra drøm til virkelighed
Mange forbinder også iværksætteri med at være nytænkende og opfindsom. Derfor øver eleverne sig også i at tænke i kreative løsninger, når de finder problemer og udfordringer i hverdagen. Men det kræver også andre egenskaber at være selvstændig, og derfor skal eleverne de næste 10 uger prøve kræfter med at drive en virksomhed. Sammen skal de producere varer i træ under temaet ting, der kan bruges i hjemmet, som de senere skal sælge i deres eget butikslokale i Store Heddinge.
Eleverne står så vidt muligt selv for både indretningen af butikslokalet, og for at producere deres varer. Derfor bliver de udfordret i at skulle prioritere på en række områder såsom, hvilke varer der skal produceres mange af, hvad priserne skal være, og hvor de er nødt til at bruge penge selv, hvis de skal købe materialer, og hvor de skal spare.
– Nu er iværksætteri på skoleskemaet i folkeskolen jo ikke en decideret uddannelse til at starte egen virksomhed. Arbejdet med iværksætteri er også arbejdet med kreativitet, samarbejde, nytænkning og en lang række andre værdifulde færdigheder for vores unge generation. Det er også at skabe samarbejder mellem virksomheder, elever og skolerne og at bringe det omkringliggende samfund ind i skolerne. Derfor er iværksætteri i folkeskolen en værdifuld indsats på mange områder, siger erhvervschef Thomas Christensen.
Eleverne åbner butikken i uge 45 i Store Heddinge. De kommer til at stå i butikken på skift, hvor de løbende skal overveje priser, forbedre udstillingerne og alt, hvad der ellers hører med til at drive en forretning.
Kommentarer